ابطال سند رسمی چیست؟


2022,06,12

به گونه ای کلّی یک سند رسمی دارای اعتبار قانونی می‌ باشد. زیرا به واسطه ی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و براساس قانون به گونه ای رسمی و قانونی ثبت شده سپس تنظیم و صادر می شود. ولی گاهاً امکان دارد به درخواست از جانب صاحب سند یا بنابر دلیل انتقال مالکیت یا حتی به حکم دادگاه سند رسمی ابطال گردد. بهتر است ما در این مطلب از خود کمی شما را بیشتر با موضوع « ابطال سند رسمی چیست؟ » آشنا سازیم. لطفاً با ما همراه باشید‌.

ابطال سند رسمی به چه معناست!

ابطال سند رسمی به دعوایی اطلاق می گردد.که در آن فردی برای بی‌اثر بودن یک و گاهاً چند سند رسمی اقدام می نماید. دعاوی ابطال سند رسمی به هنگامی مطرح می شود که فروش ملک به چند شخص انجام شده است و یا سند بنابر مقررات منوط بدان صادر نگردیده باشد. همچنین از منظر قانونی مالک اصلی یک نام فردی است که ملک نام برده شده در دفتر املاک به ثبت رسیده است و به صورت مستقیم به نام وی زده شده و یا بدو به ارث رسیده است.

ابطال سند رسمی چیست؟

شرایطی که می توان با استناد بدان درخواست ابطال سند رسمی نمود، کدام است؟

ابطال سند رسمی در شرایط و موقعیت هایی خاص قابل تقاضا خواهد بود. ما از جمله این موارد را می توانیم در موضوعات ذیل خلاصه نماییم؛

  • اسناد اعم از صوری و غیر واقعی.

گاهاً بنابر دلایل گوناگون دوطرف بدون آن که هدف حقیقی مبنی بر نقل و انتقالات داشته باشند به حالت غیرحقیقی قراردادهایی را تنظیم می کنند. در اصطلاحات حقوقی یا Legal Terms به این قبیل از قراردادها که خالی از حقیقت است و به حالت غیرحقیقی تنظیم می شود، قرارداد صوری گویند‌. در این نوع از شرایط ها شما می توانید تقاضای ابطال سند رسمی را داشته باشید. به عبارتی این موضوع در مراجع قضایی دارای پشتوانه حقوقی و قضایی است.

  • اسناد جعلی.

در برخی از موارد، اشخاصی که دارای مقاصد نامشروع می باشند و به دنباله ی تحصیل مال نامشروع و نیرنگ شهروندان هستند. با دستیابی به اوراق و مهرهای دولتی، اسناد را جعل کرده و بدین طریق به اهداف خود دست پیدا می کنند. این اسناد گاهاً امکان دارد در یک پایان خدمت و گاهی در یک گذرنامه خلاصه شود. گاهاً شامل اسناد مالکیتِ ملک چون خانه یا خودرو و اسناد گمرکی و ترخیص باشد. پس زمانی که فردی با غایت غیرقانونی سندی را به نام خویش و یا اشخاص دیگر جعل کند.و بتواند از این طریق خود را به عنوان مالک ملک جلوه دهد، ملک را بفروشد، مجرم خواهد بود. سپس فردی که مالک حقیقی ملک است. و یا فرد خریدار می تواند علاوه بر شکایت کیفری از فرد مورد نظر، یک دادخواست حقوقی مبنی بر ابطال سند رسمی مجعول تنظیم بنماید.

 

  • سندی که به طریق کلاهبرداری و یا سایر جرایم صادر گردیده است.

طی این موارد غالباً افراد بلافاصله اقدام به طرح شکایت کیفری کرده و حتی شعب جزایی نیز ضمن دادنامه خویش حکم به ابطال سند رسمی را صادر خواهند نمود. با این حال، عمدتاً صلاحیت ابطال سند رسمی برعهده مراجع حقوقی خواهد بود. بنابراین شخص ذی‌نفع می‌باید تقاضای ابطال سند رسمی را از مرجع حقوقی تقاضا کند.

  • ابطال آن دست از اسنادی که در راستای تضمین به دارنده سند سپرده و یا انتقال پیدا کرده است.

در بعضی از موارد چنین به چشم می خورد که اشخاص در راستای اخذ وام و یا برای انجام امور مضاربه ای به افراد ثروتمند رجوع و جهت تضمین و پشتوانه بازپرداخت، ملک و خانه های نامبردگان را قولنامه می نمایند. این در حالی خواهد بود که هیچ گونه قصد و غرض حقیقی در راستای انتقال املاک نام برده شده وجود ندارد. پس تنظیم قولنامه صرفاً جهت پشتوانه بازپرداخت وام و قرض است. حال در برخی از موارد دیگر این چنین به چشم می خورد که قرض دهنده به تنظیم قولنامه عادی بسنده ننموده است.و قرض گیرنده را مؤظف خواهد نمود که سند رسمی ملک را به اسم آن ها انتقال دهند.

در این قبیل از شرایط همیشه این احتمال به چشم می خورد .که قرض دهنده علی رغم آن که تمامی طلب خویش را اخذ نموده ولی بنابر عللی از برگرداندن سند به اسم مالک حقیقی آن اجتناب می کند. و بدین واسطه نیت سوءاستفاده و تحصیل مال به واسطه ی نامشروع را داشته باشد. در این جا خواهد بود که فرد قرض گیرنده می تواند از منظر عدم وجود قصد حقیقی برای منتقل نمودن و از منظر پشتوانه بودن انتقال سند ابطال آن را از دادگاه مربوطه تقاضا کند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
صفحات شبکه های اجتماعی ما
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید تا از اخبار جدید و جزئیات خدمات ما مطلع شوید
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x