روش های به اجرا گذاشتن مهریه در ایران


2022,04,11
روش های به اجرا گذاشتن مهریه در ایران

بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که، براساس بخشنامه که به واسطه ی ریاست محترم قوه قضاییه صادر گردیده و ناظر بر اجرای بند ب ماده ی ۱۱۳ قانون برنامه پنجم توسعه می باشد تمامی محاکم ایران از قبول دادخواست مهریه در ابتدای امر بدون مراجعه پیشین به نهاد ثبت منع گردیده اند. با این توضیح که چه شما وکیل مهریه در اختیار داشته باشید یا آن که خود به صورت شخصاً در مسیر اجرا گذاشتن مهریه در ایران اقدامات مورد نیاز را در پیش بگیرید.

گام های مورد نیاز برای به اجرا گذاشتن مهریه:

مرحله اول رجوع به دفتر ازدواجی می باشد که عقد در آن جا به ثبت رسمی رسیده است و سپس شما ملزم هستید یک درخواست اجرائیه برای هر میزان مهریه ارائه دارید.مرحله دوم رجوع به نهاد ثبت اسناد و املاک (نهاد اجرای مهریه) می باشد.بدین هنگام است که شما می توانید:

اولاً؛ زوج را ممنوع‌الخروج نمایید.

ثانیاً؛ می توانید تقاضای توقیف اموال او را بنمایید. چنانچه که اموالی وجود نداشته باشد و مشخصات را ارائه ندادید، نهاد نام برده شده از مراجع مربوطه استعلام خواهد گرفت، همانند مراجعی چون؛ بانک.

 

به هنگامیکه مال پیدا بشود، توقیف شده و ارزیابی می گردد. در نهایت به مزایده گذاشته خواهد شد. چنانچه که زوج اعتراض بنماید، همانند آن که مستثنیات دین باشد حق اعتراض خواهد داشت. نهایتاً چنانچه که طی مدّت زمان دو ماه مالی پیدا نگردد و یا طی مدّت زمان شش ماه کار به نتیجه نرسد. به تقاضای زن یا بنابر درخواست وکیل وی، گواهی مبنی بر مراجعه به دادگاه صادر خواهد گردید.

به هرحال مراحل به اجرا گذاشتن مهریه سخت و مشقت بار است. بنابراین ما به شما عزیزان در وکیل حاتمی راد پیشنهاد می کنیم در این راستا در ابتدای امر با یک وکیل خانواده مجرب مشورت حاصل فرمایید. به هرحال که ما ضمن امتداد این مطلب از خود شما را با روش های به اجرا گذاشتن مهریه در ایران آشنا خواهیم ساخت.

مراحل به اجرا گذاشتن مهریه از طریق دادگاه یا شورای حل اختلاف

متأسفانه در برخی از شهرهای ایران همانند؛  شهر مشهد، به زن اجازه ثبت دادخواست مطالبه مهریه به واسطه ی دادگاه داده نمی شود و وی را ارشاد به اجرا گذاشتن مهریه به واسطه ی نهاد اجرای ثبت می نمایند. همان گونه که شما هم نسبت بدین موضوع آگاه هستید، اگر که مرد اموالی در راستای توقیف نداشته باشد. مطالبه مهریه به طریق نهاد اجرای ثبت امر عبثی خواهد بود. و نهایتاً نتیجه مطلوبی برای زن به همراه خود نخواهد داشت. و تنها می توان مرد را ممنوع‌الخروج نمود. جلب زوج برای عدم پرداخت مهریه با موقعیتی که ضمن قانون محکومیت های مالی و قانونی حمایت خانواده قید گردیده است، تنها به واسطه ی دادگاه و تنها تا سقف صد و ده عدد سکه ممکن خواهد بود.

مراحل به اجرا گذاشتن مهریه از طریق دادگاه یا شورای حل اختلاف؛

به هر حال در بسیاری از شهرهای بزرگ ایران، امکان به اجرا گذاشتن مهریه به واسطه ی دادگاه وجود دارد. چنانچه که میزان مهریه مطالبه شده اندک تر از ارزش میلیون تومان باشد، شورای حل اختلاف جهت رسیدگی صالح خواهد بود. چنانچه که میزان مهریه مطالبه شده بیشتر از ارزش و بهای میلیون تومان باشد، به ثبت رساندن دادخواست به واسطه ی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و پس از آن ارسال پرونده به دادگاه خانواده ممکن خواهد بود.قانون منع مهریه چیست؟

 مراحل به اجرا گذاشتن مهریه از طریق اداره اجرای ثبت

در ابتدای امر باید اصل عقدنامه به همراه رونوشت را در اختیار داشت و به دفتر ازدواج مذکور ضمن عقدنامه و شناسنامه رجوع کرد. البته که ممکن است آدرس دفترخانه تعویض گردیده باشد.و یا آن که شما نشانی را به کل فراموش نموده باشید.که دفتر مدّنظر در کجا بوده است و یا گاهاً ممکن است که سردفتر ازدواج از دنیا رفته باشد. طی این موارد به کانون سردفتران ازدواج و طلاق یا آن که نهاد ثبت شهر مدّنظر در راستای پیدا نمودن آدرس نوین یا کفیل دفترخانه رجوع کنید.

بعد از پیدا نمودن دفتر ازدواج طی یک درخواست مکتوب از سردفتر درخواست صدور اجرائیه را بنمایید. امّا این مسئله که تقاضای کلّیه ی مهریه بشود و یا بخشی از آن، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بهتر است خاطر نشان بشویم که مراحل به اجرا گذاشتن مهریه از طریق اداره اجرای ثبت تنها در دو صورت پسندیده به نظر می رسد. اولاً آن که مرد را ممنوع‌الخروج نمایید و ثانیاً مرد اموالی به غیر از مستثنیات دین داشته باشد.

 

 

مراحل به اجرا گذاشتن مهریه از طریق اداره اجرای ثبت؛

در پایان سردفتر بعد از تقاضای کتبی زن یا وکیل قانونی زن، اجرائیه به مقدار مهریه درخواست شده، صادر نموده و به آدرس مرد مندرج در عقدنامه به واسطه پست ارسال می نماید.

دوستان عزیز ما امیدواریم که طی این فرصت زمانی کوتاه از وکیل علی حاتمی راد، توانسته باشیم. شما را به خوبی با روش به اجرا گذاشتن مهریه در ایران آشنا ساخته باشیم. قطعاً که شما می توانید به هنگام وجود سؤالات بیشتر در این راستا با مشاوران حقوقی ما تماس حاصل فرمایید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
صفحات شبکه های اجتماعی ما
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید تا از اخبار جدید و جزئیات خدمات ما مطلع شوید
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x