روش ها و راهکار های مطالبه نفقه


2022,04,12
روش ها و راهکار های مطالبه نفقه

آیا شما مایل هستید با روش ها و راهکار های مطالبه نفقه آشنا شوید! چگونه می توان نفقه خود را از زوج مطالبه نمود؟ بهتر است ما را در امتداد این مطلب از وکیل حاتمی راد همراهی نمایید. قطعاً که با نکات جذاب و جالبی آشنا خواهید شد.

 به واسطه ی طرح شکایت کیفری!

ترک فعل انفاق به اشخاص واجب النفقه همانند؛ زن، فرزندان خود بنابر قانون مجازات اسلامی، جرم بوده و فرد مرتکب بدین عمل، مجرم تلقّی خواهد شد. و مجازات اعمالی برای وی حبس خواهد بود. بدین هنگام است که زن می تواند با مراجعه به دادسرای مکان زندگی مشترک خود با زوج، یک شکوائیه بنابر ترک نفقه تنظیم کند. در این زمان خواهد بود که بعد از به انجام رساندن تحقیقات در کلانتری، حکم مبنی بر مجازات مرد صادر خواهد گردید.

 به واسطه ی اقامه دعوای حقوقی!

زن برای دریافت نفقه خویش می تواند به واسطه ی اقامه دعوای حقوقی ضمن مراجع رسیدگی کننده اقدام بنماید. بدین طریق که زن می تواند با تنسیق یک دادخواست با عنوان مطالبه نفقه با قید تاریخ که از چه تاریخی زوج اقدام به پرداخت نمودن نفقه ننموده است، ضمن دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و توسط وکیل خانواده ، اقدام به ثبت دادخواست جهت مطالبه نفقه کند‌. بعد از ثبت دادخواست مطالبه نفقه و ارجاع آن به شعبه مورد نظر، جلسه ای با حضور دو طرف تشکیل گردیده و عنوان به کارشناس رسمی دادگستری ارجاع داده خواهد شد. پس از ارائه گردیدن نظر کارشناس مرجع رسیدگی کننده، بنابر نظر کارشناس مربوطه رأی مبنی بر محکومیت زوج جهت تأدیه نفقه صادر خواهد گردید.

 

به واسطه ی اقامه دعوای حقوقی!

 

 ارتباط نفقه و زوجه ای که شاغل است.

بهتر است این گونه بیان نماییم که؛ مرد مکلّف می باشد که به همسر خویش نفقه پرداخت بنماید. بنابراین چنانچه که زوجه در بیرون از خانه شاغل باشد، مرد نمی تواند از به انجام رساندن این مسئولیت خود استنکاف ورزد. چرا که تأدیه نفقه به زوجه از جمله مسئولیت هایی می باشد که بر عهده مرد بوده و نمی تواند از به انجام رساندن آن شانه خالی نماید.

 ترک منزل توسط زوجه، چه عواقبی را در پی خواهد داشت؟

چنانچه که زوجه منزل مشترک خود را بدون وجود عذری مؤجه و قابل قبول ترک بنماید، ناشزه محسوب خواهد شد. بنابراین حقی در راستای اخذ نفقه از زوج خود نخواهد داشت. چنانچه که ترک منزل به واسطه ی زوجه دارای دلیل قانونی باشد، همانند آن که؛ به واسطه ی مرد مورد سوء رفتار و خشونت واقع گردیده باشد، می‌باید علّت ترک منزل مشترک را ضمن یک اظهارنامه به اطلاع زوج برساند.

 پس نفقه معوقه زوجه چه خواهد شد! آیا زن می تواند آن را دریافت کند؟

زوجه می تواند نفقه معوقه خویش یعنی زمان از دست رفته را مطالبه و جهت وصول آن ضمن دادگاه اقامه دعوی بنماید. حال آن که خویشاوندان نسبی تنها نسبت به آینده می توانند مطالبه نفقه بنمایند. در این رابطه قانونگذار ضمن ماده ۱۲۰۶ قانون مدنی چنین بیان می دارد که؛ زن در هر حالت می تواند به جهت دریافت نفقه خود برای زمان گذشته اقامه دعوی بنماید. بنابراین طلب وی از بابت نفقه مزبور طلب ممتاز است و به هنگام ورشکست اعلام شدن شوهر، زوجه مقدم بر دیگر طلبکاران مرد است.

 

پس نفقه معوقه زوجه چه خواهد شد! آیا زن می تواند آن را دریافت کند؟

 

 نگاهی دقیق تر به نفقه زوجه و نفقه دیگر اقارب؛

  • نفقه زوجه حسب ماده ۱۲۰۳ قانون مدنی مقدم بر نفقه اقارب خواهد بود. بنابر ماده مزبور، به هنگام بودن زن و یک یا چند شخص واجب النفقه همانند؛ فرزند و… زن بر سایرین مقدم تر خواهد بود.
  • نفقه زوجه مشروط بر فقر و یا تمکن مالی مرد نخواهد بود. زن حتی اگر ثروتمند باشد و یا شاغل می تواند از همسر خود نفقه دریافت نماید. به هنگام امتناع شوهر از پرداخت نمودن نفقه حسب ماده ۱۱۲۹ قانون مدنی زوجه حق خواهد داشت که از دادگاه رسیدگی کننده درخواست طلاق نماید. در ارتباط با نفقه اقارب ماده ی ۱۱۹۷ قانون مدنی چنین بیان داشته است که کسی مستحق اخذ نفقه خواهد بود که ندار باشد و نتواند به واسطه ی اشتغال به کاری معیشت خود را فراهم سازد. نیز از سویی هم براساس ماده‌ ی ۱۱۹۸ قانون مدنی، کسی ملزم به انفاق خواهد بود که دارا باشد.
  • نفقه زوجه به عبارتی یک تکلیف یک جانبه می باشد. در حقوق ایران آن که مکلّف است به زوجه نفقه بدهد، مرد است و زوجه در برابر این عمل تکلیفی را بر عهده خویش نخواهد داشت. حال آن که این موضوع در ارتباط با نفقه اقارب صدق نمی نماید. به حالتی که فرزند مؤظف به نفقه دادن به والدین بوده و پدر مؤظف به نفقه دادن به فرزندان خود است.

رسیدگی به دعوای مطالبه نفقه ضمن صلاحیت کدام یک از دادگاه ها است؟

روش ها و راهکار های مطالبه نفقه به گونه ای است که چنانچه که میزان نفقه کمتر از بیست میلیون تومان باشد، رسیدگی بدان در صلاحیت شورای حل اختلاف خواهد بود. در غیر از این حالت رسیدگی به دعوای مزبور در صلاحیت دادگاه خانواده است.

مطالب مرتبط:

شماره وکیل خانواده در تهران

آیا نفقه شامل مالیات است؟

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
صفحات شبکه های اجتماعی ما
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید تا از اخبار جدید و جزئیات خدمات ما مطلع شوید
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x