شرایط حضانت فرزند طبق قانون جدید 1401


2022,04,11
شرایط حضانت فرزند طبق قانون جدید

ما در این متن از وکیل علی حاتمی راد مایل هستیم بنابر قوانین و مقررات سال ۱۴۰۰ و نیز تجربه سالیان طولانی در این مسیر، به گونه ای کامل و جامع به سؤالات شما در ارتباط با شرایط حضانت فرزند ، پاسخ گو باشیم. بهتر است تا پایان این مطلب با ما همراه گردید.

 

حق حضانت فرزند بعد از انجام طلاق

یکی از سؤالات پرتکرار و مهم مراجعین ما حق حضانت فرزند و مبانی حضانت و احکام ملاقات بعد از طلاق است که مطرح می‌ گردد. بنابر ماده ی ۱۱۶۸ قانون مدنی، نگهداری از فرزندان هم حق می باشد و هم تکلیف پدر و مادر. پس نمی توان حق نگهداری و تربیت فرزندان خود را بدون عذر مؤجه و حکم دادگاه از پدر و مادر وی سلب نمود. ولو از سویی هم پدر و مادر فرزند نمی توانند از نگهداری و تربیت فرزندان خویش امتناع ورزند‌.

بنابر ماده ۱۱۷۸ قانون مدنی، پدر و مادر مؤظف می باشند که در چهارچوب توانایی خویش به تربیت فرزندان خود بنابر مقتضیات عمل بنمایند و نباید نسبت به فرزندان خویش بی توجهی کنند. سهل انگاری و بی توجهی در نگهداری و تربیت فرزندان منجر به سقوط حق حضانت فرزندان خواهد شد.

به هنگامیکه پدر و مادر با یک دیگر زندگی می نمایند، حضانت فرزند با هردوی آن ها خواهد بود. به هنگامیکه پدر و مادر جدای از یک دیگر زندگی کنند براساس ماده ۱۱۶۹ قانون مدنی برای حضانت این قبیل از فرزندان تا سن هفت سالگی مادر وی الویت خواهد داشت و بعد از سن هفت سالگی الویت با پدر او خواهد بود. مگر زمانی که مصلحت فرزند جور دیگر اقتضاء نماید. حال لازم است ما در این قسمت از مطلب خود سه نکته را برای شما شفاف سازی کنیم.

 

حق حضانت فرزند بعد از انجام طلاق؛

نکته اوّل در حضانت فرزن

تبصره قانون یاد شده چنین بیان می دارد که؛ پس از هفت سالگی کودک به هنگام بروز اختلاف، حضانت فرزند با رعایت مصلحت او بنا بر تشخیص دادگاه رسیدگی کننده است.

 نکته دوّم در حضانت فرزند

چنانچه که برای یکی از والدین کودک مشکلی رقم خورد، همانند؛ عدم صلاحیت در نگهداری و تربیت فرزندان و یا آن که یکی از والدین به شیوه ی نگهداری طفل توسط طرف مقابل اعتراض نمود، بازهم امکان تغییر صاحب حضانت مهیا خواهد بود حتی طی مدّت زمانی که الویت آن با پدر یا مادر فرزند باشد.

 نکته سوّم در حضانت فرزند

با رسیدن فرزند یا فرزندان به سن بلوغ (در پسران این سن پانزده سال تمام قمری است و در دختران نه سال تمام قمری) دادگاه خویش را فارغ از رسیدگی در ارتباط با حضانت او دانسته و این خود فرزند خواهد بود که اتخاذ می نماید، نزد کدام یک از آن ها به زندگی خود ادامه بدهد. امّا به هر حال تأمین مخارج زندگی با پدر او خواهد بود.

 مراحل قانونی گرفتن فرزند طبق قانون جدید

به هنگامیکه به علّت عدم مراقبت و یا انحطاط اخلاقی پدر یا مادری که فرزند یا فرزندان تحت حضانت وی می باشد، سلامت جسمی یا تربیت اخلاقی فرزند در معرض خطر واقع بشود، دادگاه رسیدگی کننده می تواند بنابر درخواست بستگان، سرپرست و یا آن که رئیس بخش قضایی فرآیند حضانت بهتری را برای او در نظر انگارد.

بهتر است به شرایط سلب حضانت فرزند از پدر و مادر خود کمی بهتر و بیشتر بپردازیم؛

  • عدم مواظبت مطلوب از فرزند یا انحطاط اخلاقی پدر یا مادر فرزند.
  • اعتیاد شدید به مشروبات الکلی یا مواد مخــــدر و عــمل قمار.
  • مبتلا بودن به بیماری روانی بنابر تشخیص پزشکی قانونی.
  •  در امر فساد اخلاقی معروف و شناخته شده است.
  • سوء استفاده از فرزند خود.
  • ازدواج دوباره مادر.
  • جنون مادر فرزند.

مراحل قانونی گرفتن حضانت فرزند طبق قانون جدید؛

 حضانت فرزند پیش از انجام طلاق با چه کسی است!

چنین بیان نمودیم که در روند زندگی مشترک، زوج و زوجه می‌باید با همکاری همدیگر به نگهداری و تربیت فرزندان مبادرت ورزند. امّا به هنگامیکه در روند زندگی مشترک در ارتباط با نگهداری و تربیت فرزندان میان پدر و مادر او اختلافاتی به وجود آید. شرایط حضانت فرزند  بر عهده چه کسی خواهد بود؟

با استناد به حکم ماده ی ۱۱۰۵ قانون مدنی که ریاست خانواده را از ویژگی های مرد بیان نموده است. چنین به نظر می رسد که در موارد اختلاف، نظر زوج می‌باید رعایت گردد. حال آن که به هر حال در ارتباط با موضوع حضانت فرزند، اصل رعایت مصلحت کودک خواهد بود.و بهترین وکیل طلاق در تهران بهترین روش را ارائه می دهد. پس چنانچه که رویه پدر ضمن ترتیب و نگهداری از فرزند یا فرزندان به مصلحت آن ها نباشد، هر یک از نزدیکان وی چون مادر او می تواند در این ارتباط به دادگاه مراجعه بنمایند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
صفحات شبکه های اجتماعی ما
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید تا از اخبار جدید و جزئیات خدمات ما مطلع شوید
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x