شرایط خلع ید مستأجر توسط مالک جدید


2022,05,07
شرایط خلع ید مستأجر توسط مالک جدید

خلع ید یعنی دعوایی که در بطن آن، فردی که مالک یک مال غیرمنقول همانند؛ یک واحد آپارتمان یا یک باب مغازه و… می باشد، دعوایی را درون دادگاه مطرح می نماید.بدین دلیل که فردی به گونه غیر قانونی مال غیرمنقول وی را به تصرف خویش درآورده است. و مالک در محکمه رسیدگی کننده خواستار اخراج آن متصرف غیر قانونی می باشد. بهتر است همراه ما باشید چرا که شما را بهتر و شفاف تر با شرایط خلع ید مستأجر آشنا خواهیم ساخت.

 

به مثال بیان شده توجه نمایید؛

به عنوان نمونه؛ آقای الف یک واحد آپارتمان دارد و به مدّت زمان دو سال به سفر رفته است. آقای الف بعد از گذشت دو سال به آپارتمان خویش باز می گردد. و در آن حین متوجه می شود که یکی از همسایگان از غیبت وی سوء استفاده نموده است و آپارتمان وی را به تصرف خویش درآورده است. و حتی از آن در راستای فعالیت های خویش بهره گرفته است.

حال در صورتی که آقای الف به همسایه خویش متذکر شود.و وی همچنان به کار خود ادامه بدهد آقای الف می تواند با در اختیار داشتن سند مالکیت به مرجع رسیدگی کننده دعوی که در این قسمت شورای حل اختلاف مکان وقوع آپارتمان می باشد، رجوع کرده و دادخواستی را با نام خلع ید به طرفیت متصرف دعوی تنظیم بنماید و در راستای حق خود و احقاق حقوق گام گذارد. پس در راستای طرح دعوی خلع ید در اختیار داشتن سند مالکیت در راستای اثبات مالکیت ضروری است.

حال اگر که ما مالک باشیم، ولو به جهت اثبات مالکیت خود مدارکی در دست نداشته باشیم، چکار می توانیم کنیم! میبایست در ابتدا جهت اثبات مالکیت خود به دادگاه رفته و بعد از به اثبات رساندن مالکیت خود، به شورای حل اختلاف در راستای طرح دعوی خلع ید رجوع کنیم.

تفاوت خلع ید و تخلیه ید در چه موضوعاتی خلاصه می شود!

تفاوت بارز و اصلی خلع ید و نیز تخلیه ید در این موضوع خلاصه می شود که، منبع دعوای خلع ید غصب می‌ باشد. و هیچ نوع معاهده ای بین مالک و متصرفِ ملک وجود ندارد. حال آن که در بطن دعوی تخلیه ید، قرارداد وجود دارد. بهتر است در این راستا به یک مثال اشاره ای داشته باشیم؛

آقای الف طی مدّت زمان سه سال زمین زراعی خود را رها می نماید. و به شهر دیگری کوچ می کند که فردی از نبود آقای الف سوء استفاده نموده و زمین وی را به تصرف خود در می آورد و حتی بذر در زمین زراعی وی می کارد. طی این نمونه بدون وجود هیچ گونه قراردادی زمین آقای الف را به تصرف خود درآورده اند. بنابراین آقای الف می تواند با رجوع به مراجع رسیدگی کننده دعوای خلع ید را طرح کند.

حال اگر که آقای الف مغازه ای داشته باشد و فردی برای مدّت زمان یک سال مغازه ی او را اجاره نموده باشد و بعد از گذشت یک سال مغازه مالک را با وجود تذکرات او خالی نکند، مالک می تواند با رجوع به مراجع رسیدگی کننده دادخواستی را با نام تخلیه ید طرح نماید.

اموال مشاع یعنی اموالی که شرکاء در قسمت به قسمت آن با هم دیگر شریک می باشند. از این جهت تصرف هر شریک در مال مشاع منوط بر اجازه دیگر شرکاء خواهد بود. حال چنانچه که یکی از شرکاء و یا آن‌ که شخص ثالثی در ملک مشاعی تصرف بنماید، طرح دعوی خلع ید ممکن خواهد بود.

تفاوت خلع ید و تخلیه ید در چه موضوعاتی خلاصه می شود!

شرایط خلع ید مستأجر توسط مالک جدید

به هنگامی که قرارداد اجاره به اتمام رسیده باشد، مالک جدید ملک مورد نظر می تواند با طرح دعوی خلع ید جهت دستور تخلیه و دریافت خسارت و نیز اجرا المثل اقدام بنماید‌.

فرآیند اخذ حکم خلع ید

ابتدایی ترین گام در راستای طرح این دعوی، این می باشد که شریک و یا شرکایی که قصد دارند این دعوی را مطرح نمایند، میبایست دادخواست خلع ید خود را به طرفیت متصرف غیر قانونی توسط وکیل خلع ید طرح نمایند. البته لازم است سند مالکیت هم ضمیمه این دادخواست بشود. در غیر از این حالت دادگاه به جهت صدور قرار رد دعوی اقدام خواهد کرد.

پس اگر که سند مالکیت شما در دست نیست، اوّلین اقدامی که میبایست انجام دهید، این است که دادخواست اثبات مالکیت را مطرح نمایید و پس از آن دعوای خلع ید را طرح نمایید. در این قبیل از دعوی طرف مقابل دعوی امکان دارد شخص ثالثی باشد که ملک مورد نظر را به نحو غیر قانونی تصرف نموده است ولو الزاماً شریک مالکِ ملک نمی باشد.

فرآیند اخذ حکم خلع ید؛

 

دادگاه هم پس از رسیدگی و نیز احراز مالکیت خواهان یا خواهان های دعوی مبادرت به صدور رأی خلع ید خواهد کرد. نهایتاً حکم خلع ید پس از قطعیت قابل اجرا خواهد بود که به واسطه ی اجرای احکام به مرحله ی اجرا می رسد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
صفحات شبکه های اجتماعی ما
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید تا از اخبار جدید و جزئیات خدمات ما مطلع شوید
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x