قانون جدید مهریه ۱۴۰۱


2022,08,14
vakilhatamirad.com-قانون جدید مهریه ۱۴۰۱

مهریه از جمله حقوق مالی زوجه در زندگی مشترک است.قانون جدید مهریه ۱۴۰۱ چیست؟  این حق و حقوق مالی به محض عقد نکاح تحت عنوان از جمله حقوق زن در مالکیت وی واقع خواهد شد. از این جهت زوجه می تواند در همان ابتدای زندگی مشترک مهریه خود را مطالبه کند. یا آن که مهریه را در جریان زندگی مشترک و حتی به هنگام طلاق مطالبه نماید. البته عرف جامعه ما بدین حالت است که غالباً زنان تا به هنگامی که از زندگی مشترک خود رضایت دارند آن را مطالبه نمی نمایند. به عبارتی بانوان از آن به عنوان یک اهرم فشار به منظور طلاق و جدایی بهره می گیرند.

از این موارد که کمی دور شویم، باید به این مسئله اشاره ای داشته باشیم که قانون جدید مهریه ۱۴۰۱ در راستای حبس زدایی تصویب گردیده است. بنابراین زوج و زوجه به منظور پرداخت و مطالبه مهریه آن بایستی از آن پیروی نمایند. بهتر است با ما در وکیل علی حاتمی راد همراه باشید تا با قانون جدید مهریه و جوانب کلّی آن کمی بیشتر آشنا شوید.

 

مهریه در گستره ی حقوق اسلامی عبارت است از:

از مهریه به عنوان صداق و کابین یاد می شود و نوعی قدردانی و تشکر از جانب مرد از زوجه است. با این وجود ما در عصر کنونی با چنین موضوعی رو به رو نمی باشیم. به عبارتی از مهریه تحت عنوان پشتوانه مالی زن جهت حفظ زندگی مشترک و نیز حفظ حرمت زن از طرف مرد نام برده می شود. در واقع زوجه با حق خویش مبنی بر مهریه در کنار مرد که حاوی حق الطلاق می باشد.

زندگی مشترک خود را در کنار وی از سر می گیرد. با استناد به این موضوع که مهریه در همان ابتدای عقد نکاح در مالکیت زوجه واقع می شود به حالت بالقوه تحت عنوان اموال زوجه معرفی می گردد. جالب است بدانید حتی به هنگام فوت زوجه، قابل انتقال به ورثه زن است. این موضوع مقدار اهمیت مهریه را به گونه ای صریح و شفاف نشان می دهد. ولی موضوعی که میبایست بدان توجه نماییم این می باشد که اصولاً مهریه های کنونی به دلیل بالا بودن، دربرگیرنده شرایط خاصی می باشند که در این متن بدان خواهیم پرداخت.

قانون جدید مهریه ۱۴۰۱

 

چهارچوب اعمالی برای مطالبه مهریه تا ۱۱۰ سکه:

تا قبل از سال ۱۴۰۰ قانون نوینی در ارتباط با محدود گردیدن مهریه به صد و ده سکه تصویب گردیده است. بله، این موضوع کمانه زنی های بسیاری را با خود به دنبال داشت. ولی میبایست بگوییم که اغلب مردم در این ارتباط اشتباه فکر می نمایند. زیرا آن ها چنین تصوراتی داشته اند که دیگر مهریه بیشتر از صد و ده سکه قابل پرداخت نمی‌ باشد. حال این گونه نمی باشد و براساس این قانون، مرد چنانچه که صد و ده سکه و یا اقساط آن را پرداخت ننماید، می توان برای وی حکم جلب دریافت کرد‌. بنابراین دریافت بیش از صد و ده سکه به شرط دارا بودن مرد قابل مطالبه توسط زوجه خواهد بود.

پیشنهادی تحت عنوان محدود گردیدن مطالبه مهریه از ۱۱۰ سکه به چهارده سکه:

بنا بر سخنان وکیل خانواده مجموعه وکیل علی حاتمی راد افزایش بی رویه قیمت سکه منجر گردیده است تا حتی قانون صد و ده سکه نیز تأثیر بسیاری در راستای حبس زدایی اعمال نکند. به همین خاطر پیشنهاد دیگری جهت بررسی در صف انتظار قرار گرفته است. این گونه که مقدار لااقل سکه هایی که بنابر آن حکم جلب و در پایان زندانی شدن زوج را به دنبال داشت به چهارده عدد سکه کاهش پیدا کند. با این وجود مخالفت های به سزایی با این طرح انجام شده است. با این حال چنین به نظر می رسد که در آینده ای نه چندان دور شاهد به تصویب رسیدن این قانون نیز باشیم. البته که در قانون تعدیل مهریه می‌بابد در انتظار قوانین نوین تر چون قانون فوق و محدود شدن مطالبه مهریه تا به چهارده عدد سکه باشیم.

 

مطالبه مهریه به واسطه ی مراجع حقوقی و ثبتی ممکن می باشد:

چندی پیش خانم ها می توانستند در راستای مطالبه مهریه به دادگاه یا نهاد ثبت رجوع نمایند. حال هم اکنون این گونه نمی باشد. در ابتدا میبایست به واسطه دوایر اجرای ثبت، مهریه مطالبه شود. و به هنگام انصراف زن و بلاوصول ماندن مهریه ایشان می تواند به واسطه ی دادگاه مهریه خود را مطالبه کند. پس هم اکنون و در ابتدای مسیر مطالبه مهریه به واسطه ی دادگاه ممکن نمی باشد.

زوج و زوجه با رجوع به دفتر رسمی ازدواجی که در آن عقد کرده اند، و طبق قانون جدید مهریه ۱۴۰۱ درخواست ابتدایی را مطرح خواهند کرد. و بعد از آن، پیگیری های لازم توسط اجرای ثبت انجام خواهد شد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
صفحات شبکه های اجتماعی ما
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید تا از اخبار جدید و جزئیات خدمات ما مطلع شوید
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x