10 نکته مهم در مشاوره حقوقی تنظیم قرارداد


2022,04,25
10 نکته مهم در مشاوره حقوقی تنظیم قرارداد

عقد قرارداد براساس ماده ی ۱۸۳ قانون مدنی عبارت می باشد از؛ یک یا چند نفر در مقابل یک یا چند نفر دیگر تعهد به امری نمایند و مورد قبول آن ها قرار گیرد. مطابق همین عقد و معاهده، میان طرفین، یک ارتباط نوین حقوقی شکل می گیرد و دو طرف با استناد به عنوان قرارداد نسبت به همدیگر میبایست تعهداتی را به انجام رسانند. حال بهتر است شما را با ۱۰ نکته مهم در مشاوره حقوقی تنظیم قرارداد آشنا سازیم. بهتر است ما را در ادامه ی این مطلب از وکیل علی حاتمی راد همراهی نمایید.

  • نکته اوّل: انجام تحقیقات در ارتباط با هویت طرف معاهده

نکته اوّل؛ انجام تحقیقات در ارتباط با هویت طرف معاهده؛

_ تنظیم قرارداد با افراد حقیقی

در زمان تنظیم قرارداد با افراد حقیقی توجه به موضوع بلوغ، عقل و منع از معامله نبودن طرف قرارداد بسیار و بسیار حائز اهمیت است. براساس تبصره یک ماده ی ۱۲۱۰ قانون مدنی، سن بلوغ در پسران پانزده سال تمام قمری و در دختران نه سال تمام قمری می باشد. مقصود ما از اصطلاح ممنوع المعامله، فردی است که به واسطه ی مقام محترم قضایی تصرف در اموال خویش به نحوی از انحاء منع گردیده است.

_ تنظیم قرارداد با افراد حقوقی

در زمان تنظیم قرارداد با افراد حقوقی، میبایست با ملاحظه اساسنامه کمپانی و آگهی آخرین دگرگونی های آن، معلوم گردد که آیا کمپانی در چهارچوب موضوع فعالیت خویش قصد و نیت انعقاد معاهده را دارد و یا خیر! نیز معین گردد که چه افرادی حاوی نمایندگی و حق امضاء اسناد و معاهده برای کمپانی هستند؟

  • نکته دوّم: قیمت مربوط به قرارداد

از جمله نکات بسیار مهم در تنظیم قرارداد وجه و یا قیمت قراردارد و یا همان در اصطلاح ثمن مربوط به معامله است. قیمت مربوط به قرارداد یعنی ارزشی که شما عزیزان حاضر می باشید در برابر به دست آوردن موضوع قرارداد تأدیه بنمایید. بعد از معین نمودن قیمت یا ارزش یک معاهده نیاز می‌ باشد مقدار و شیوه ی پرداخت دقیقاً با قید جزئیات معین شود. به این هنگام از هر گونه سوء استفاده و یا تفاسیر متفاوت ‌پیش گیری گردد.

 

  • نکته سوّم: اجرای تخلفات از تعهدات و وظایف

می توان ادعا نمود معاهده ای کامل می باشد که در آن سخن از ضمانت اجراء می گردد. غالباً در معاهدات ضمانت اجراها را در شرایط های پیش بینی؛

_ حق فسخ معاهده.

_ اخذ خسارت.

_ الزام به انجام تعهدات و وظایف.

در نظر می انگارند.

  • نکته چهارم؛ هویت عنوان معاهده

به عنوان نمونه؛ در معاملات منوط بر اراضی، دقّت عمل به این عنوان که آیا زمینی که به شما نشان داده اند همان زمین زراعی عنوان معاهده است! به ویژه در زمین های واقع شده در دشت و کوه ها که امکان فریب دادن بیشتر خواهد شد.

  • نکته پنجم؛ انجام تحقیقات در ارتباط با اسناد و مدارک منوط بر معاهده؛

اسناد و مدارک را از منظر اصالت وارسی بنمایید. چنانچه که ثمن معامله خیلی بالا است از کارشناس جعل بهره گیرید. مراقب خودکار های جدید موجود در بازار که جوهر آن محو می شود، باشید. چنانچه که طرف فتوکپی اسناد را عرضه می دهد، اصل آن را مطالبه نمایید.

  • نکته ششم؛ تحقیقات میدانی در حوزه ی اداری و حقوقی؛

تحقیقات میدانی و اداری به طور حتم میبایست در کنار متن حقوقی و تخصصی معاهده مورد استناد واقع بشود.

  • نکته هفتم؛ در زمان معاهده با ورثه متوفی؛

گواهی حصر وراث و گواهی مربوط به واریز مالیات بر ارث، امضاء تمامی ورثه و قیم وراث صغیر متوفی و گاهاً هم دادستان، تسلیم وجه یا جنس به نسبت مقدار سهم الارث، از جمله دیگر نکات حقوقی معاهدات است.

از سویی هم انجام تحقیقات در ارتباط با تسویه ترکه هم به شدّت الزامی است. یعنی می‌باید ابتدا شرایط حق و حقوق طلبکاران متوفی و وصیت نامه احتمالی معین گردد. از این جهت هیچ زمان پیش از تسویه ترکه، در ارتباط با ترکه با وراث معامله ننمایید و الا طلبکاران متوفی یا فردی که به نفع وی وصیت گردیده است، خواهند توانست معاهده شما را با وراث باطل نمایند.

  • نکته هشتم: در زمان انعقاد قرارداد با مؤسسه ها و شرکت ها

آیا کمپانی طرف معاهده ثبت گردیده و شخصیت حقوقی دارد؟ معاهده با مجتمع، مجموعه، گروه، تیم یا بیمارستان ها و همانند این ها، بدون آن که در قالب نهاد یا کمپانی باشد و یا معاهده با کمپانی منحل گردیده به مشکل و چالش می خورد. مهر و پایانی ترین روزنامه رسمی و اساسنامه ‌ دارندگان حق امضاء وارسی گردد و پیوست معاهده شود. آیا عنوان معاهده با عنوان شرکت در اساسنامه هماهنگی و همخوانی دارد و یا ندارد!

نکته هشتم؛ در زمان انعقاد قرارداد با مؤسسه ها و شرکت ها؛

  • نکته نهم: در زمان معاهده با وکیل طرف معامله؛

_ سند وکالتنامه(POA)؛ وجود سند رسمی تحت عنوان وکالتنامه جهت تنسیق وکالتی اسناد رسمی.

_ اعتبار کنونی وکالتنامه؛ آیا وکالتنامه ارائه گردیده هم اکنون هم معتبر است! وکالتنامه‌ هنگامی در زمان قرارداد دارای اعتبار خواهد بود که؛ ابتدا آن که وکیل عزل نگردیده باشد. دوّماً مؤکل میبایست زنده باشد. و نهایتاً عنوان وکالت به واسطه ی خود مؤکل چندی پیش انجام نگردیده باشد.

  • نکته دهم: اگر که معاهده های تنظیمی در چند صفحه باشد به طور حتم می‌باید تمامی صفحات را با دقّت مطالعه کرده و فکر سپس به امضاء رسانید.

در پایان لازم به ذکر است که؛بعد از انعقاد یک معاهده به هنگامی که متعهد به تعهدات و وظایف خویش عمل ننماید، معاهده را نقض نموده است و ملزم است که جبران خسارت کند.

دوستان عزیز ما ۱۰ نکته مهم در مشاوره حقوقی تنظیم قرارداد را در این موارد خلاصه نمودیم. البته که شما می توانید در صورت وجود سؤالات بیشتر در این زمینه با ما تماس حاصل فرمایید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
صفحات شبکه های اجتماعی ما
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید تا از اخبار جدید و جزئیات خدمات ما مطلع شوید
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x