نحوه اعمال ماده ۴۷۷ در دیوان عالی کشور


2022,02,20
نحوه اعمال ماده 477 در دیوان عالی کشور

جالب است بدانید، در بطن قانون آیین دادرسی کیفری مصوب سال ۱۳۹۲، قانونگذار اعمال ماده‌ی ۴۴۷ را به اعاده دادرسی ویژه مختص دانسته است. آن نیز به عبارتی در زیرمجموعه فوق‌العاده انجام شکایت از رأی واقع می‌ شود. به بیانی صریح تر و شفاف تر، پایانی ترین راه و نوین ترین روش که جهت اعتراض به حکم قطعی مهیا شده است، اعمال ماده ۴۷۷ در دیوان عالی کشور می باشد.

 براساس ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری

زمانی که رئیس محترم قوه‌ی قضاییه رأی قطعی که صادر گردیده است را خلاف شرع بین تشخیص بدهد (این رأی می تواند به واسطه‌ی هریک از مراجع قضایی صادر بشود.) با تجویز اعاده دادرسی پرونده را به دیوان عالی کشور ارسال می کند. غایت او، رسیدگی در شعبی خاص که به واسطه‌ی رئیس قوه‌ی قضاییه برای این موضوع اختصاص یافته است، می‌ باشد که بعد از رسیدگی میبایست رأی قطعی نیز صادر بشود.
شعب یاد شدت مبیناً برخلاف شرع بین اعلام گردیده، رأی پیشین که قطعی هم بوده است را نقض نموده و رسیدگی دوباره حال آن که ماهوی باشد یا شکلی از سر می گیرند. نهایتاً آن رأی که صادر خواهد شد، مقتضی می باشد.

آراء قطعی مراجع قضایی (حقوقی یا کیفری)

آراء قطعی مراجع قضایی (حقوقی یا کیفری) حاوی احکام و قرارهای دیوان عالی کشور، نهاد قضایی نیرو مسلح، دادگاه ها اعم از بدوی و تجدیدنظر، دادسرا نیز شورای حل اختلاف می باشد. حال از سویی دیگر، آراء شعب دیوان عالی کشور در ارتباط با تجویز اعاده دادرسی و همچنین دستورهای موقت دادگاه ها، چنانچه که به واسطه‌ی رئیس قوه‌ی قضاییه برخلاف شرع بین اعلام شود، دربرگیرنده احکام این ماده خواهد بود.

به هنگامیکه رئیس دیوان عدالت عالی، دادستان کل کشور نیز همچنین رئیس نهاد قضایی نیرو مسلح و یا آن که رئیس کل دادگستری استان در به انجام رساندن مسئولیت قانونی خویش، رأی قطعی حال حقوقی باشد یا کیفری، برخلاف شرع بین اعلام دارند، می‌ توانند با بیان ادله و مستندات خویش، از رئیس قوه‌ی قضاییه تقاضای تجویز اعاده دادرسی را بنمایند. البته مفاد این تبصره تنها به یک بار از قابلیت اعمال برخوردار می باشد. مگر به هنگامیکه خلاف شرع بین آن بنابر جهات دیگری باشد. جالب است بدانید، اعمال این ماده در شرایطی انجام خواهد شد. که رئیس قوه‌ی قضاییه حکم قطعی که به واسطه‌ی هریک از مراجع رسیدگی کننده که صادر شده است، خلاف شرع بین اعلام کند.‌

اعمال ماده 477
به این هنگام پرونده به دیوان عالی کشور ارسال خواهد شد تا باری دیگر به موضوع پرونده رسیدگی بشود. چنانچه نتیجه وارسی های پرونده مبنابر تأیید حکم خلاف شرع بین باشد، حکمی که در ابتدا صادر شده بود، از بین می رود. سپس پرونده در روند رسیدگی ماهوی و شکلی قرار می گیرد و رأی مقتضی صادر می شود.

بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که؛اعاده دادرسی هم در دادرسی مدنی هم در دادرسی کیفری و هم در امور حقوقی پیش‌بینی گردیده است. توضیحات منوط بر اعاده دادرسی کیفری در ذیل اعمال ماده ۴۷۷ بیان گردیده است. توضیحات منوط بر اعاده دادرسی مدنی در ذیل ماده ۴۲۶ قانون آیین دادرسی مدنی قید شده است. البته که هر یک از اینها با دیگری دارای تفاوت هایی می باشد.

اسناد و مدارک لازم جهت اعمال ماده ۴۷۷

• ارائه نمودن متن درخواست اعاده دادرسی. این متن حتماً باید حاوی شماره و تاریخ دادنامه و نیز عنوان مراجع صادر کننده، باشد.
• ارائه نمودن تأییدیه تقاضا فرد درخواست کننده اعمال ماده ۴۷۷ به واسطه‌ی زندان مکان تحمل کیفر. (به هنگامی که فرد تقاضا کننده در زندان به سر ببرد.)
• ارائه داشتن اسناد و مدارک شناسایی درخواست کننده اعمال ماده ۴۷۷. (اصل به همراه یک جلد فتوکپی از کارت ملّی و شناسنامه.)
• قید مشخصات کامل تقاضا کننده چون؛ نشانی دقیق محل سکونت، کد پستی، شماره تلفن ثابت و همراه.
• تنظیم نمودن لایحه تقاضا اعاده دادرسی که می‌باید کلّیه‌ی صفحات آن از جانب درخواست کننده اعمال این ماده به امضاء رسد.
• ابطال تمبر مخارج مربوطه بنابر تعداد درخواست کنندگان اعمال این ماده.
• هنگام ارائه داشتن فتوکپی شفاف و واضح از دادنامه بدوی همراه با تصویر رأی صادره در روند واخواهی به همراه مهر برابر اصل گردیده در کلّیه‌ی صفحات به واسطه‌ی دادگاه صادر کننده.
•عرضه نمودن فتوکپی شفاف و خوانا از دادنامه مورد تقاضای اعاده دادرسی.
• ارائه نمودن گواهی قطعیت حکم بدوی مورد تقاضا اعاده دادرسی. به هنگامیکه از نظر تجدیدنظر خواهی و یا فرجام خواهی در مراحل بدوی قطعیت صورت پذیرفته باشد.
• در صورتیکه لایحه به واسطه‌ی یک وکیل تنظیم شده باشد، لازم است وکالت‌نامه او همراه با تمبر مالیاتی و مهر شده توسط وی، ارائه گردد.
• به هنگامیکه فرد درخواست کننده اعمال این ماده، حاوی پیشینه یا سوابق مرتبط با تقاضای کنونی در دیوان است، باید جلدی از دادنامه یا دادنامه های صادر گردیده از دیوان عالی کشور را ارائه کند.

 

سخن پایانی نحوه اعمال ماده ۴۷۷ در دیوان عالی کشور

دوستان عزیز ما در این متن از سایت وکیل علی حاتمی راد سعی نمودیم شما را با اعمال ماده ۴۷۷ در دیوان عالی کشور و مدارک لازم به جهت اعمال آشنا سازیم. بهتر است خاطر نشان شویم، شما عزیزان می‌ توانید به هنگام وجود سؤالات بیشتر در این راستا با ما تماس حاصل فرمایید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
3.5 2 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
صفحات شبکه های اجتماعی ما
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید تا از اخبار جدید و جزئیات خدمات ما مطلع شوید
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x