نحوه محاسبه جریمه ماده صد شهرداری


2022,02,05
نحوه محاسبه جریمه ماده صد شهرداری

نحوه محاسبه جریمه ماده صد شهرداری ،پیش از هر چیز بد نمی باشد که بدانید مقصود از تراکم اضافه آن هم در سهل ترین حالت، این می باشد که مساحت ساختمان ساخته شده بیش از مقدار زیربنایی است که ضمن پروانه ساخت معین گردیده است. از جمله موضوعاتی که ضمن پروانه مشخص می گردد، مساحت ساختمان مدّنظر است. حال چنانچه سازنده گرامی بیش از آن میزان معین گردیده، بنا بسازد، مرتکب تخلّف اضافه خواهد شد.

نحوه محاسبه جریمه ماده صد شهرداری توسط وکیل علی حاتمی راد

تخلّف اضافه بنا با استناد به اثرگذاری منفی خود بر ظاهر شهر و حائز اهمیت‌تر از تمامی اینها خطرات جانی برای عموم و در مواردی هم مختل نمودن تردد و آسایش اشخاص جامعه، بسیار مهم می باشد و‌ قوانین سفت و سختی در راستای برخورد با متخلّف در نظر انگاشته شده است. آنچه که مهم خواهد بود، نحوه محاسبه جریمه ماده صد شهرداری است! به نظر شما آن نیز چگونه می باشد؟

 

 

نحوه محاسبه جریمه ماده صد شهرداری

کمیسیون ماده ۱۰۰ به چه هنگام دستور تخریب اضافه بنا را صادر می نماید!

مرجعی که صلاحیت رسیدگی به تخلّفات تراکم اضافه را برعهده خویش دارد، همان کمیسیون ماده صد مشهوری می باشد که ما در متن پیشین وکیل علی حاتمی راد در ارتباط با آن سخن گفتیم. از آن سوی که کمیسیون ماده ۱۰۰ با هیچ فردی شوخی ندارد، بعد از رسیدگی خود ضمن دو حالت حکم خود را به جهت تخریب بنای اضافی می دهد، یعنی آن که؛

  • چنانچه در این متراژی که مازاد بر زیربنای قید شده در پروانه ساخته شده می باشد. اصول فنی، شهرسازی نیز بهداشتی مورد توجه قرار نگرفته باشد، تردید نکنید که حکم تخریب را در پی خود خواهد داشت.

برای نمونه؛ ساختمانی با تعداد طبقات بسیار برخلاف پروانه طراحی و ساخته می شود. این یعنی آن که تخلّف تراکم اضافه صورت گرفته است. ولیکن همین ساختمان بدون استحکام استاندارد می باشد. این بدین معناست که اصول سه گانه در آن رعایت نگردیده است. اینجا خواهد بود که کمیسیون ماده ۱۰۰ حکم به تخریب بنا را برای بخش های اضافی بنا می دهد و البته این موضوع ممکن است موجب از میان رفتن تمام ملک شما شود.

توجه کنید!هزینه مربوط به تخریب میبایست به گونه‌ای کامل توسط مالک متخلّف پرداخت گردد.

  • از سویی دیگر این امکان هم به چَشم می خورد که کمیسیون ماده صد، تخلّف بر تراکم مازاد را قابل چَشم پوشی در نظر انگاشته و حکم خویش را به جهت پرداخت جریمه بدهد. زیرا اضافه بنا درست است که متخلّفانه می باشد ولیکن برای عامه چندان هم خطرناک به نظر نمی رسد.

در این حالت می باشد که شهرداری کوتاه آمده، چنانچه مالک بدعهدی نموده و با درخواست شهرداری بنابر اخذ وجه جریمه، از تأدیه آن امتناع ورزد، بدین هنگام جریمه نقدی مقرره تبدیل به حکم تخریب مازاد بنا می گردد.

 

 نحوه محاسبه جریمه ماده صد شهرداری برای پارکینگ

چنانچه که مطابق پروانه و نقشه های یک ساختمان، نیاز باشد. که برای ساختمان پارکینگی ساخته شود، مالکی که جهت ساخت پارکینگ گام نمی گذارد.تا محیط بیشتری جهت ساخت و ساز در اختیار داشته باشد و یا پارکینگ را به شیوه ای می سازد که امکان بهره گیری از آن مهیا نباشد، (برای نمونه؛ پارکینگ را به یک سوئیت کوچک و نقلی تبدیل کند و آن را اجاره دهد.)

با این عمل موجب بیشتر شدن تراکم اضافه بنا خواهد شد. در این حالت چنانچه امکان اصلاح امر وجود داشته باشد، که مازاد بر پرداخت جریمه، میبایست اقدام به اصلاح آن نیز بکند. حال اگر اصلاح بنا ممکن نباشد، کمیسیون ماده صد می تواند با استناد به محل و نوع بهره‌گیری از محیط پارکینگ رأی خود را به دریافت جریمه، معین دارد.

مقدار این جریمه برای هر متر مربع محیط اشغال شده پارکینگ، لااقل یک برابر و حداکثر دو برابر ارزش معاملاتی ساختمان خواهد بود.صفرتا صد کمیسیون ماده 100 شهرداری را مطالعه نمایید.

نحوه محاسبه جریمه ماده صد شهرداری جهت پیشروی در معابر شهری

نوع دیگری هم از تخلّف به چَشم می خورد، آن هم پیشروی در معابر شهری می باشد. بنابر قانون هر مالکی موظف است که به هنگام احداث و یا بازسازی بنابر پروانه ساخت اقدام نموده و به حریم معبر شهری گام نگذارد. در غیر از این حالات، شهرداری میبایست مقابل این ساخت و ساز را بگیرد و مسئله را به کمیسیون ماده صد اطلاع دهد. البته که در این ارتباط نیز هیچ گونه تفاوتی میان ملک مسکونی، تجاری، صنعتی یا آن که اداری به چَشم نمی خورد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
2 2 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
صفحات شبکه های اجتماعی ما
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید تا از اخبار جدید و جزئیات خدمات ما مطلع شوید
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x