نکات حقوقی پیرامون تلفن همراه و خرید گوشی


2022,07,31
نکات حقوقی پیرامون تلفن همراه و خرید گوشی-vakilhatamirad.com

پیش از اقدام به خرید گوشی دست دوّم اقدام به بازگرداندن به حالت تنظیمات کارخانه گردد‌. به بیانی دیگر در ابتدا نیاز خواهد بود که گوشی دست دوّم را به حالت تنظیمات کارخانه برگردانده یا در اصطلاح رایج ریست فکتوری شود تا به هنگامی که شناسه دستگاه جعلی بوده و یا کپی داشته باشد، با بازگرداندن آن به حالت کارخانه، به شناسه حقیقی بازگردد. امّا نکات حقوقی پیرامون تلفن همراه و خرید گوشی چیست؟ آیا شما هم مایل هستید به اطلاعات مورد نیاز خود در این راستا دست پیدا کنید؟ بهتر است با ما تا پایان این نوشتار از وکیل علی حاتمی راد همراه شوید.

 

روند انتقال مالکیت چگونه است؟

به هنگامی که تصمیم قطعی برای تهیه گوشی دست دوّم گرفته شد، از فروشنده چنین تقاضا شود که مالکیت دستگاه را به واسطه‌ ی سامانه همتا، به سیم کارت شخص خریدار انتقال پیدا کند.

اخذ فاکتور معتبر در تهیه گوشی دست دوّم:

دستگاه به هنگامی که از فروشگاه معتبر و شناخته شده تهیه می شود. بعد از فعال سازی موفق دستگاه جهت سیم کارت فرد خریدار، به طور حتم از فروشنده فاکتوری معتبر اخذ شود که شناسه دستگاه مورد نظر ضمن آن قید گردیده است و حاوی مهر قابل اطمینان فروشگاه می باشد.‌ هر نوع مشکلات احتمالی در آینده با استناد به این فاکتورها قابلیت پیگیری در مراجع رسیدگی کننده خواهد داشت.‌

سرقت تلفن همراه، چه بلاهایی که بر سر ما نمی آورد!

ابتدایی ترین و حائز اهمیت ترین اقدامی که می‌باید پس از به سرقت رفتن یا گم شدن گوشی موبایل صورت پذیرد، اقدام در راستای مسدود نمودن سیم کارت موجود داخل گوشی خواهد بود.‌ سپس در گام دوّم می‌بایست طرح شکایت در دادسرا صورت پذیرد و صاحب گوشی باید بلافاصله پس از به سرقت رفتن گوشی تلفن همراه و یا گم شدن آن، با رجوع به دادسرای مکان وقوع جرم، پیگیری این مسئله را درخواست نماید.

اقدامات صورت گرفته از جانب مخابرات در راستای ردیابی تلفن:

مخابرات به واسطه شماره سریال پانزده رقمی که در تلفن همراه و پکیج آن وجود دارد، به پیگیری و ردیابی تلفن همراه اقدام خواهد کرد. این در حالی می باشد که غالباً با تغییر شماره سریال تلفن های سرقت شده و یا گم شده، می توان از آن ها بهره گیری کرد به گونه ای که امکان شناسایی و یا ردیابی آن ها از میان می رود. ولو در تلفن همراه های نسل نوین که وارد بازار می گردند امکان تغییر شماره سریال وجود نداشته است و یا کار بسیار مشکل سازی می باشد.

اقدامات صورت گرفته از جانب مخابرات در راستای ردیابی تلفن همراه-vakilhatamirad.com

 

مجازات تهیه گوشی سرقتی چه می باشد؟

بنابر ماده ی ۶۶۲ قانون مجازات اسلامی در قسمت تعزیرات مصوب سال ۱۳۷۵ هر فردی که با اطلاع کامل یک محصول مسروقه را تهیه کند. به حبس از شش ماه تا به سه سال و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

عدم اطلاع از سرقتی بودن تلفن همراه، چه؟

چنانچه که متهم مدعی گردد که از دزدیده شدن تلفن همراه هیچ گونه اطلاعی را نداشته است و این موضوع که گوشی را با قیمتی اندک و نبود ملزوماتی چون جعبه برای خود تهیه نموده است. از دیدگاه مقام قضایی این علائم و قراین بیانگر این مطلب است که؛ این فرد از مسروقه بودن تلفن همراه مطلع بوده است. و با خرید آگاهانه نسبت به تهیه تلفن همراه اقدام نموده است.

عدم خرید گوشی تلفن همراه بدون کارتن!

گوشی هایی که بدون کارتن می باشند را تهیه نکنید‌. چرا که خرید چنین گوشی هایی شخص را در مقام متهم واقع خواهد کرد. بدین حالت که شاید با آن گوشی سرقتی اعمالی مجرمانه چون؛ تهدید، مزاحمت و دیگر جرایم اتفاق افتاده است که با واقع نمودن سیم کارت درون گوشی تلفن همراه و پس از آن ردیابی به واسطه ی مراجع ذی‌ربط، برای شخص خریدار مشکلات حقوقی رخ می دهد.برای رسیدگی خدمات حقوقی با ویکل حاتمی راد در ارتباط باشید.

 

ارتکاب جرم با سیم کارت هایی دیگر:

در بخش اعظمی از مواقع رخ داده است که سیم کارتی که به یک فرد تعلق دارد. به واسطه ی فرد دیگری مورد بهره گیری واقع می شود. حال با تکیه بر آن جرایمی هم مرتکب می گردد. این ارتکاب جرم می تواند با ایجاد یک مزاحمت ساده شروع شده یا ایجاد درگاه های پرداخت به منظور خالی نمودن حساب های دیگران را دربرگیرد.

 

نکات حقوقی پیرامون تلفن همراه

 

 

یک توصیه حقوقی به شما:

قبل از اطلاع از نکات حقوقی پیرامون تلفن همراه  ،هیچ زمان حتی به افرادی که کاملاً اطمینان دارید سیم کارت خود را قرض ندهید. چرا که هر اتفاقی با آن سیم کارت رخ دهد، به نام مالک سیم کارت تمام خواهد شد. حال آن دست از سیم کارتی هم که معدوم شده است. با رجوع به دفاتر مشترکین همراه چنین سیم کارت هایی را باطل کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
صفحات شبکه های اجتماعی ما
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید تا از اخبار جدید و جزئیات خدمات ما مطلع شوید
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x