نکته‌هایی از طلاق، مهریه و حضانت فرزند در یک نگاه


2022,07,19
نکته‌هایی از طلاق، مهریه و حضانت فرزند در یک نگاه-وب سایت وکیل حاتمی راد

جهت کسب آشنایی بیشتر در ارتباط با ننکته‌هایی از طلاق، مهریه و حضانت فرزند در یک نگاه، با ما همراه باشید.طلاق خلع طلاقی می باشد که زوج از زوجه خود متنفّر است. در این هنگام میبایست مهریه یا مالی را به زوج خود ببخشد که می تواند با مهریه برابری کند.

نکته‌هایی از طلاق، مهریه و حضانت فرزند در یک نگاه-وب سایت وکیل حاتمی راد

موارد طلاق زوجه

با استناد به ماده ۱۱۲۹ قانون مدنی «استنکاف مرد از تأدیه نفقه و عدم امکان اجرای حکم دادگاه بنابر الزام زوج به تأدیه نفقه» ماده ی ۱۱۳۰ قانون مدنی «موارد عسر و حرج زوجه» ماده ی ۱۱۱۹ قانون مدنی «شروط ضمن عقد نکاح و توکیل به زوجه در راستای طلاق» ماده ی ۱۰۲۹ قانون مدنی «غیبت زوج به مدّت زمان چهار سال».

طلاق به درخواست زوجه

  • طلاق خلع

به طلاقی ،طلاق خلع گفته می شود، که زوجه از زوج خود حس تنفّر دارد. بدین هنگام میبایست مهریه یا مالی را به زوج خود ببخشد که می تواند از معادل مهریه زوجه بیشتر باشد.

ارتباط موجود میان رابطه نامشروع و مهریه زوجه

ابتدا می‌باید این مطلب بیان شود که در ارتباط با این موضوع که آیا تماس تلفنی، رابطه‌ ی پیامکی یا تلگرامی، چت های خصوصی، فرستادن عکس برای همدیگر و… جزئی از رابطه ی نامشروع می باشد و یا خیر! می توان چنین بیان داشت که عرف جامعه اثرات بسیاری در تشخیص نامشروع بودن رابطه و یا منافی عفت بودن عمل دارد و در پایان تشخیص آن برعهده ی دادگاه رسیدگی کننده است.

رویه ی قضایی نیز در این ارتباط برابر نمی باشد و بعضی از دادگاه ها رابطه های پیامکی و تلگرامی و به گونه ای جامع روابط غیرحضوری را جزئی از رابطه ی نامشروع و جرم تلقّی نموده است. حال برخی دیگر، حضور فیزیکی مرد و زن را در یک محیط لازم دانسته است. البته که دوّمین مورد نظر بیشتر قضات است‌. ولی به فرض اثبات رابطه ی نامشروع و محکومیت زن در این نوع از اتهام، اثری در پرداخت مهریه او نخواهد داشت.

نکته‌هایی از طلاق، مهریه و حضانت فرزند در یک نگاه-وب سایت وکیل حاتمی راد

 

کلیات رأی دادگاه در ارتباط با طلاق

دادگاه ضمن رأی خویش با استناد به شروط ضمن عقد و مندرجات سند ازدواج، مهریه و نفقه زن، تعیین و تکلیف جهیزیه، فرزندان و حمل را معین کرده است. علاوه بر این ها اجرت‌المثل ایام زوجیت طرفین بنابر تبصره ماده ۳۳۶ قانون مدنی معین شده و در ارتباط با چگونگی حضانت و نگهداری فرزندان و شیوه پرداخت هزینه های حضانت و نگهداری تصمیم مقتضی اتخاذ می نماید.

هبه و رجوع از هبه چگونه است؟

هبه از جانب واهب قابل رجوع می باشد. البته به هنگامی که عین موهوبه باقی مانده باشد. پس، طلا و جواهراتی که زوج به زوجه می بخشد، اصولاً قابل استرداد می باشد. گرچه که ضمن تعداد معدودی از احکام بعضی دادگاه ها، آن را قابل استرداد تلقّی ننموده است و این گونه استدلال نموده‌ اند که با استناد به این موضوع که هبه معوض می باشد، پس قابل رجوع نیست.

بذل مهریه چگونه است؟

بذل مهریه به عبارتی همان هبه می باشد و رجوع از بذل امکان پذیر است. حتی چنانچه که بنابر سند رسمی واقع گردیده باشد. مگر آن که ابراء یا بخشش طلب انجام شود. بدین هنگام، قابلیت رجوع را ندارد. اقرار به اخذ مهریه از جانب زوجه نیز اعتبار دارد ولی چنانچه نادرستی این اقرار محرز شود، معتبر نخواهد بود. گرچه که امکان دارد دادگاه اقرار به اخذ مهریه را ابراء قلمداد نماید و ابراء غیر قابل رجوع خواهد بود.

سن حضانت فرزندان

حضانت فرزندان تا به هفت سالگی حق و تکلیف مادرشان خواهد بود. بعد از هفت سالگی حضانت فرزندان؛ فرزند پسر تا به پانزده سالگی قمری با پدر آن ها خواهد بود و فرزند دختر تا به نه سالگی قمری با پدر آن ها خواهد بود.

 

نکته‌هایی از طلاق، مهریه و حضانت فرزند در یک نگاه-وب سایت وکیل حاتمی راد

 

بازداشت و ضمانت اجرای حکم حضانت چیست!

بنابر ماده ی ۴۰ قانون حمایت خانواده، هرکس که از اجرای حکم دادگاه بنابر حضانت کودک خود استنکاف ورزد یا از اجرای آن ممانعت ورزد یا از استرداد کودک اجتناب ورزد، برحسب درخواست ذینفع و مطابق با دستور دادگاه صادر کننده ی رأی ابتدایی، تا به هنگام اجرای حکم بازداشت می گردد.

جریمه برای ممانعت از ملاقات فرزند چه می باشد؟

همچنین بنابر ماده ی ۵۴ قانون حمایت خانواده، هر زمان مسئول حضانت از انجام تکالیف مقرر امتناع ورزد یا مانع از ملاقات کودک با افراد ذینفع حق گردد، برای مرتبه اوّل، به پرداخت مجازات نقدی درجه هشت و به هنگام تکرار به حداکثر مجازات «یعنی جریمه تا یک میلیون تومان» محکوم می گردد.

ازدواج مجدد زن و سلب حضانت فرزند

براساس ماده ی ۱۱۷۰ قانون مدنی، چنانچه که مادر در مدّت زمانی که حضانت کودک با وی است با فرد دیگری ازدواج نماید، حق حضانت با پدر فرزندان خواهد بود. با این حال، با توجه به ماده ی ۴۰ به بعد قانون حمایت خانواده، می توان بیان داشت چنانچه که دادگاه چنین تشخیص دهد. که مصلحت کودک اقتضاء دارد حضانت او به مادر واگذار شود، می تواند حضانت را به مادر فرزند دهد.

توافقات والدین فرزند جهت ملاقات فرزند یا فرزندان

با استناد به ماده ی ۴۱ قانون حمایت خانواده و وکیل خانواده ، هر زمان دادگاه تشخیص دهد توافقات در ارتباط با ملاقات، حضانت و نگهداری و دیگر امور منوط بر کودک برخلاف مصلحت وی می باشد. یا به هنگامی که مسئول حضانت از انجام تکالیف مقرر اجتناب ورزد و یا مانع ملاقات کودک تحت حضانت به دیگری یا معین نمودن فرد ناظر با پیش بینی حدود نظارت او با رعایت مصلحت کودک است، تصمیم مقتضی گیرد.

شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر از نکته‌هایی از طلاق، مهریه و حضانت فرزند در یک نگاه با ما در وکیل علی حاتمی راد تماس حاصل فرمایید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
صفحات شبکه های اجتماعی ما
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید تا از اخبار جدید و جزئیات خدمات ما مطلع شوید
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x