هزینه‌ی دادرسی در دعوای خلع ید چگونه تعیین می‌شود؟


2022,01,29
هزینه‌ی دادرسی در دعوای خلع ید چگونه تعیین می‌شود؟

آیا می‌دانستید در تمامی دعاوی منوط بر مال غیرمنقول و نیز خلع ید از اموال غیرمنقول به منظور تعیین هزینه‌ی دادرسی میبایست ارزش ملک بنابر ارزش منطقه‌ای املاک وفق کتابچه‌ی بهاء و ارزش منطقه‌ای که همه ساله به واسطه‌ی نهاد امور اقتصادی و دارایی برای ادارات و نهادهای تابعه امور اقتصادی و دارایی فرستاده خواهد شد، معین گردد! بله درست است، در واقع هزینه‌ی دادرسی در دعوای خلع ید این گونه معین خواهد شد.

دعوای خلع ید یا سلب مالکیت به چه معناست؟

خلع ید به عبارتی یک دعوی حقوقی در ارتباط با اموال غیرمنقول اعم از؛ خانه، ویلا، ملک و… است. این دعوا به هنگامی که فردی به گونه‌ی غیر قانونی ملک شخص دیگری را در تصرف خود می‌گیرد و مالک نیت خارج نمودن آن از تصرف وی را می‌کند، رخ می‌دهد. حال آن‌ که با توجه به ماده ۳۰۸ قانون مدنی که ((غصب استیلا بر حق غیر است به نحو عدوان)) تصرف یاد شده را غاصبانه معرفی نموده است و مالک خواهد توانست با ارائه دادخواست تحت عنوان خلع ید به مراجع رسیدگی کننده، تقاضای اخراج متصرف از ملک خود را داشته باشد.

دعوای خلع ید یا سلب مالکیت

طرفین دعوای خلع ید چه کسانی هستند؟

هر دعوایی حداقل شامل دو جانب، دو طرف یا دو سو می‌باشد. دعوای حقوقی خلع ید نیز به همین حالت است. ما در اصطلاح حقوقی نام یک طرف از این دعوی را خواهان آن نام طرف مقابل خواهان را خوانده می‌گذاریم. خواهان دعوا همان صاحب ملک است که مدعی می‌گردد ملک وی به گونه‌ای غیر مجاز و غیر قانونی در تصرف دیگری قرار گرفته است و خواهان رفع این تصرف در مراجع رسیدگی کننده می‌باشد. ولیکن لازم است در این میانه‌ها نیز ادعای صورت گرفته را هم به مرحله‌ی اثبات برساند! مگر می‌شود به حرف هر کسی که از راه می‌رسد استناد نمود و گفت این ملک حتماً برای اوست؟ حال آن که شخص مقابل خواهان، خوانده است.

همان کسی که خواهان چنین ادعا می کند او ملکش را تصرف نموده است.اگر به دنبال وکیل اعاده دادرسی تخصصی هستید با ما درارتباط باشید.

 

 شرایط اساسی طرح دعاوی خلع ید:

  • احراز جهت تصرف خوانده؛

از جمله حائز اهمیت ترین شرایط در طرح دعاوی خلع ید، آن می‌باشد که تصرف از سوی خوانده میبایست احراز شود. یعنی آن که مالک میبایست تصرف غیر قانونی و مجرمانه خوانده دعوا ضمن ملک خود را به مرحله‌ی اثبات برساند. به جهت این امر و اثبات تصرف خوانده برروی ملک مدّنظر، به ادله گوناگونی می‌توان بسنده کرد. تأمین نمودن دلیل می‌‌تواند از جمله این دلایل باشد که می‌توان با اکتفا بدان، طرح دعوی خلع ید را به مرحله‌ی اجراء رسانید. چنانچه که تصرف خوانده به مرحله‌ی اثبات نرسد، موجب قرار رد دعوا خواهد شد.

  • غیر قانونی و غیر مجاز بودن تصرف خوانده؛

ولیکن دوّمین نکته حائز اهمیتی که در بطن دعوای خلع ید می‌باشد چیست؟ آیا می‌دانید! در جواب به سؤال مطروحه میبایست چنین بگوییم که دوّمین نکته ضمن دعوای خلع ید این می‌باشد که تصرف خوانده غیر قانونی و غیر مجاز صورت گیرد. به عبارتی خواهان ضمن این دعوا ادعا می‌کند که فردی بدون اخذ اجازه او و به گونه‌ی غیر قانونی، ملکش را به تصرف خود درآورده است. به هنگامیکه مالک، ملک خویش را به اجاره داده باشد و مستأجر او بعد از به پایان رسیدن مدّت زمان معاهده از تخلیه ملک امتناع ورزد، بدین شکل نمی‌توان جهت طرح دعوای خلع ید در مراجع رسیدگی کننده اقدام نمود.

 هزینه دعاوی خلع ید؛

هزینه‌‌ دادرسی به معنی تمبر دعاوی خلع ید است، طبق آدرس دفاتری که در دادگاه معین می شود تمبر ارزش دارد.   ضمن دعاوی مالی غیرمنقول یا همان در اصطلاح حقوقی خلع ید بستگی به بهاء و ارزش معاملاتی املاک هر یک از منطقه‌ها خواهد داشت. به عبارتی هزینه‌ی دادرسی براساس این موارد معین شده و پرداخت خواهد شد. پرداخت هزینه‌ی دادرسی با دفتر دادگاه می‌باشد و مدیر این دفتر با اخذ استعلام از ارزش معاملاتی ملک از نهاد امور اقتصادی و دارایی کشور، هزینه را محاسبه نموده و از خواهان دعوی اخذ می نماید در ارتباط با هزینه‌ی وکیل برای این دعوی نیز میبایست به توافقات با وکیل خود دست پیدا کنید. این هزینه غالباً به گونه‌ی درصدی معین خواهد شد.

هزینه‌ی دادرسی در دعوای خلع ید

 هزینه دادرسی دعوای خلع ید چه قدر است؟

دوستان عزیز همانطور که بیان نمودیم، هزینه دادرسی در دعوای خلع ید بنا بر ارزش و بهای ملک شما در منطقه‌ای که واقع شده است، معین خواهد گشت. حال به هنگام وجود سؤالات بیشتر در این زمینه شما می‌توانید با مشاوران حقوقی ما ارتباط برقرار نمایید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
1 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
صفحات شبکه های اجتماعی ما
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید تا از اخبار جدید و جزئیات خدمات ما مطلع شوید
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x