صفر تا صد کمیسیون ماده 100 شهرداری


2022,02,03

کمیسیون ماده 100 شهرداری موضوعی است که احتمالاً آن نیز به هنگام صحبت در رسانه‌ها به گوش شما برخورد کرده است. در چند سال گذشته گویا که فعالیت در بازار ملک و املاک بسیار رونق پیدا کرده است . ما شاهد تأسیس و راه‌اندازی اقسام گوناگون آژانس‌های املاک در جای‌جای کشور می‌باشیم.

 صفر تا صد کمیسیون ماده 100  قانون شهرداری

برای نمونه، اگر که شما تصمیم گرفته باشید به طریق خرید ویلا در شمال ایران، یک ملک شخصی جهت سفر و استراحت در اختیار خود داشته باشید و یا یک سرمایه‌گذاری پررنق برای خود رقم بزنید، با اندکی تحقیق متوجه خواهید شد که آژانس‌های معاملاتی بسیاری در منطقه مورد نظر وجود دارد. حال نقش کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری در این میانه‌ها چیست!

با توجه به این نکته که بازار ملک و املاک در این روزها رونق چَشم‌گیری پیدا کرده است، لازم می‌باشد مشاورین و حتی مردم نسبت به برخی از قوانین و مقررات آگاهی های لازم را به دست بیاورند. یکی از حائز اهمیت ترین مسائل در این حیطه مبحث کمیسیون ماده صد شهرداری می‌باشد .که در این متن از خود در وکیل علی حاتمی راد به طور کامل شما را با جوانب گوناگون آن آشنا خواهیم کرد.

 آیا می‌دانید، کاربرد کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری چه می‌باشد!

به طور حتم تا به اکنون شما نیز با این مورد برخورد نموده‌اید که بعضی از ساخت و سازها در سطوح شهر با تخطی‌هایی همراه بوده‌اند.به هنگامی که قرار است شما سند ملک را اخذ کنید، با برخی از مشکلات قانونی رو‌به‌رو خواهید شد. البته که این موضوع در ارتباط با خرید ویلا در شمال ایران هم می‌تواند اتفاق بیفتد.

زیرا در این چند سال سپری شده پیمانکاران بسیاری اقدام به ساخت ویلا در بطن جنگل و یا ساحل به گونه غیر قانونی نموده و به عبارتی چهارچوب های معین گردیده به واسطه‌ی شهرداری‌ها را رد نموده‌اند. در این بینابین است که کمیسیون ماده صد شهرداری جایگاه و اهمیت بسیاری پیدا می‌کند که مسئولیت آن رسیدگی به تخطی منوط بر ساختمان‌سازی می‌باشد.

ممکن است که شما چنین ترجیح دهید ابتدا خرید زمین در خطه های شمالی را به انجام برسانید . سپس با علاقه و سلیقه‌ی شخصی خود، ساخت ویلا را به انجام رسانید. در این جهت پیش از آغاز به ساخت و ساز، بایستی اقدام به اخذ مجوز نیز پروانه نمایید. مأموران شهرداری به هنگامی که تخلّفی به جهت ساخت وجود داشته باشد، از انجام این روند پیش‌گیری خواهند کرد و شما حق آغاز به کسب و کار را نخواهید داشت.

به همین دلیل کمیسیون ماده صد شهرداری با غایت پیش‌گیری از ساخت و سازهای غیرمجاز و نیز رسیدگی به تخلّفات به هنگام ساخت و ساز دارای پروانه شکل گرفته است.

کمیسیون ماده 100 شهرداری

 

 اعضای کمیسیون ماده ۱۰۰ 

لازم به بیان است که گرچه کمیسیون ماده صد شهرداری تحت نظارت از جانب شهرداری هر یک از منطقه‌ها واقع شده است. ولیکن به گونه یک واحد کاملاً مستقل و جدای‌گانه مدیریت گردیده و از اعضای بیان شده در قسمت ذیل تشکیل می‌گردد؛

  • نماینده‌ی شهرداری.
  • نمایندگان شوراهای شهر اسلامی شهر موردنظر.
  • نماینده ی وزارت دادگستری که با شهر دارای ارتباط است.
  • نماینده وزیر کشور ایران و یا نماینده فرمانداری هر یک از مناطق.

بهتر است بدانید که؛اکنون کمیسیون ماده صد در کلّیه‌ی شهرها وجود دارد.و تمامی اعضای این کمیسیون به غیر از نماینده شهرداری از حق رأی برخوردار هستند.

 شیوه‌ی اجرای کمیسیون ماده صد شهرداری

ما در این متن شما را با کارکرد کمیسیون ماده صد شهرداری و اهمیت وجودش آشنا نمودیم. به هنگامیکه چنین کمیسیون هایی در مبحث شهرسازی نیز ساختمان‌سازی وجود نداشته باشد، تخطی‌های پیمانکاران در امور ساخت و ساز بیشتر شده است. و زیبایی‌ها را در بطن شهر به شدّت تحت تأثیر خود واقع می‌دارد.

به عنوان نمونه؛ به طور حتم تا به اکنون با ویلاهای برخورد نموده‌اید که مساحت آنها بیشتر از چهارچوب معین گردیده به واسطه‌ی شهرداری‌ها است و به همین علّت نیاز به عقب نشینی خواهند داشت. چنانچه که این موضوع رعایت نشود، عرض خیابان به صورت یکنواخت نخواهد بود و زیبایی آن از میان خواهد رفت. همین موضوع منجر به زشت تر شدن بافت شهری در آینده‌ای نه چندان دور می‌شود. حال چگونه این کمیسیون به اجراء می‌رسد!

 

به این مراحل توجه کنید:

  • در ابتدای کار شهرداری به محض آن‌که متوجه تخطی از سوی گروه ساخت و ساز می‌شود. اقدامات موردنیاز را به جهت پیش‌گیری از امتداد پروژه انجام می‌دهد. (شهرداری به هیچ عنوان نمی‌تواند ملک را تخریب کند و تنها می‌تواند مانع از امتداد کار ساخت و ساز شود.)
  • سپس مأموران شهرداری مورد تخطی را به کمیسیون ماده صد شهرداری ارجاع خواهند داد. بعد از وارسی توسط اعضاء، از مسئول پروژه درخواست خواهد شد که طی ده روز کلّیه ی توضیحات خود را در ارتباط با تخطی گزارش شده را به کمیسیون ارائه دارد.
  • به هنگامیکه مالک نتواند این امر را به انجام برساند، اعضای کمیسیون بنابر توافقی که از پیش وضع شده است.به مدّت حداکثر یک ماه، مسئله را به گونه‌ای تخصصی بررسی و تصمیم پایانی را می‌گیرند.
  • مدّت زمان به اجراء رساندن این تصمیم حداکثر دو ماه می‌باشد و چنانچه که اقدامی از جانب مالک صورت نپذیرد، مسئولیت اجرای آن به شهرداری محول خواهد شد.

وکیل کمیسیون ماده 100 شهرداری

حال آن‌که شما می‌توانید به هنگام وجود سؤالات بیشتر در زمینه کمیسیون ماده 100 شهرداری و یا در صورت مشکل قانونی در شهرداری و ساختمان سازی و نیاز به وکیل کمیسیون ماده صد شهرداری با مشاوران حقوقی ما باوکیل علی حاتمی راد تماس حاصل فرمایید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
صفحات شبکه های اجتماعی ما
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید تا از اخبار جدید و جزئیات خدمات ما مطلع شوید
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x