مجازات مزاحمت تلفنی در قانون ایران چیست؟


2022,05,28
نکاتی درباره مجازات مزاحمت تلفنی در ایران-وب سایت وکیل حاتمی راد

با شیوع و وسعت دستگاه های مخابراتی و ارتباطی چون؛ تلفن، قانون گذار در سال ۱۳۷۵ ایجاد مزاحمت با این قبیل از دستگاه ها را در بطن ماده‌ ی ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۷۵ جرم انگاری نموده است. ما در این مطلب از خود شما را با پیرامون نکاتی درباره مجازات مزاحمت تلفنی در ایران آشنا خواهیم ساخت. لطفاً با ما در امتداد این مطلب از خود همراه باشید.

نکاتی درباره مجازات مزاحمت تلفنی در ایران-وب سایت وکیل حاتمی راد

معنی مزاحمت و جرایم مزاحمت تلفنی:

برای تحقق مزاحمت تلفنی نیازی نخواهد بود که لزوماً سخن یا مطالبی بیان گردد. و عرفا‌ً مزاحمت منوط به بیان کلمات، جملات و یا عبارتی از جانب مرتکب نخواهد بود‌. بلکه صرف ایجاد و برقراری تماس بدون ردوبدل گردیدن کلام هم در بخش اعظمی از موارد مزاحمت تلفنی خواهد بود. از این جهت رفتارهایی همانند؛ تلفن زدن و قطع نمودن و یا تلفن زدن و همچنین سکوت کردن، به خصوص در ساعاتی همانند؛ نیمه شب، می‌ تواند منجر به تحقق جرم مزاحمت تلفنی بشود‌.

نکاتی درباره مجازات مزاحمت تلفنی در ایران

بدیهی می باشد که مرتکب در راستای به انجام رساندن این کار می‌باید عمدی در کار خود داشته باشد. بنابراین کسی که در حالت خوابگردی با یک شماره ای تماس برقرار می‌ کند مرتکب جرم مزاحمت تلفنی نگردیده است. علاوه بر این ها قصد ایجاد مزاحمت تلفنی هم از شروط لازم به جهت تحقق جرم است. بنابراین فردی که مکرراً شماره تلفن دیگری را با تفکر این که منوط بر یک نهاد دولتی است، گرفته و برروی دستگاه پیام گیر، پیام های انتقاد آمیز قرار بدهد، مزاحمت تلفنی تلقّی نخواهد شد.

ولو آیا ایجاد مزاحمت به واسطه ی تلفن و یا دیگر وسایل و دستگاه های مخابراتی با یک مرتبه برقراری تماس، پیام قرار دادن، فرستادن اوراق، یا ارسال نامه الکترونیکی محقق می شود. و یا آن که این رفتار می‌باید تکرار بشود؟ با استناد به ماده ی ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۷۵ متوجه می گردیم. آنچه که در این میانه ها برای قانون گذار حائز اهمیت است.و جرم به طریق آن شکل می گیرد، ایجاد مزاحمت می‌ باشد. و دفعات تماس گرفتن و پیام گذاشتن یا… موضوعیتی به خود اختصاص نداده است. هرچند که تکرار دفعات یک مزاحمت منجر خواهد شد تا مقام محترم رسیدگی کننده از اوضاع و احوال پرونده اطلاع بیشتری به دست آورد و سهل تر به وقوع مزاحمت و تحقق جرم  مجازات مزاحمت تلفنی حکم بدهد.

معنی مزاحمت و جرایم مزاحمت تلفنی-وب سایت وکیل حاتمی راد

مجازات جرم مزاحمت تلفنی:

  • مجازات از جانب دستگاه های مخابراتی:

براساس تبصره دو ماده ی ۱۴ قانون تأسیس شرکت مخابرات «مصوب سال ۱۳۶۴» خط تلفن شخص مزاحم برای مرتبه ابتدایی، به مدّت زمان یک هفته، برای مرتبه دوّم به مدّت زمان سه ماه و برای مرتبه سوّم به گونه ی دائم قطع خواهد شد.می توانید در چنین مواقعی از وکیل حقوقی برای مجازات مزاحمت تلفنی مشاوره بگیرید.

حال ممکن است یکی از نکاتی درباره مجازات مزاحمت تلفنی در ایران این باشد. که، چنانچه شخصی علاوه بر ایجاد مزاحمت، مرتکب توهین و یا تهدید و… شود، می توان در ارتباط با این جرایم علیه او شکایت نمود. و یا خیر؟ یک فرد علاوه بر ایجاد مزاحمت به واسطه ی دستگاه های مخابراتی، رفتارهای مجرمانه ای دیگر چون؛ تهدید گاهاً توهین و… انجام بدهد، می توان به اتهام هر دو مجازات از وی شکایت نمود.

  • مجازات از جانب دادگاه صالح:

از حیث صلاحیت ذاتی دادگاه رسیدگی کننده به موضوع جرم، دادگاه کیفری دو می‌ باشد. از حیث صلاحیت محلی، همانند قاعده کلّی بر این می باشد که دادگاهی، صلاحیت رسیدگی به جرایم را دارد. که جرم در حیطه قضایی آن دادگاه واقع گردیده باشد. پس در راستای رسیدگی به جرم مزاحمت تلفنی می‌باید بررسی نمود. که این جرم دقیقاً در چه مکانی رخ داده است.

مجازات جرم مزاحمت تلفنی؛-وب سایت وکیل حاتمی راد

 

طی جرم مزاحمت تلفنی رفتار مجرمانه و مجازات مزاحمت تلفنی در یک مکان رخ داده است.و نتیجه آن در مکان دیگری می باشد. براساس رأی وحدت رویه هیئت عمومی دیوان عالی کشور چون که وقوع بزه منوط بدان می باشد. که مقصود شخص مرتکب تحقق پیدا کند، از این جهت در مواردی که اجرای مزاحمت از یک حوزه قضایی آغاز و نتیجه آن در حوزه قضایی دیگری صورت پذیرد، مکان اتفاق نتیجه مزبور، مکان وقوع جرم محسوب خواهد گردید. بنابراین اصل بر صلاحیت دادگاه رسیدگی کننده همین موضوع خواهد بود. پس در پایان می توان چنین گفت که؛ مکان دریافت تماس تلفنی، مکان وقوع جرم خواهد بود و دادگاه محل صلاحیت رسیدگی بدین جرم را خواهد داشت.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
صفحات شبکه های اجتماعی ما
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید تا از اخبار جدید و جزئیات خدمات ما مطلع شوید
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x