انواع چک بانکی در ایران و قوانین آن + وکیل چک


2022,07,02
انواع چک بانکی در ایران و قوانین آن

چک تحت عنوان حائز اهمیت ترین سند تجاری نقش بسیار پررنگی را در نظام اقتصادی هر کشوری دارد. از قضا و قدر این سند تجاری پرمصرف در کشور ایران هم از جمله حائز اهمیت ترین ابزار پرداخت به شمار می رود‌. نقش و نگار چک در نظام اقتصادی کشور ما را می توان از مقدار استفاده آن فهمید. انواع چک بانکی در ایران و قوانین آن کدام اند؟به طور سالانه تقریباً چهل الی پنجاه درصد پرداخت ها به واسطه ی چک صورت می پذیرد.

وجود والبته که چک کاغذی بنابر دلیل هزینه بسیار و ریسک ذاتی موجود، همواره از جمله گزینه هایی بوده است که در راستای حذف و جایگزین نمودن آن با راه حل هایی نوین تلاش های بسیاری صورت گرفته است. بسیاری از کشورها در سال های سپری شده تلاش نموده اند. تا حضور پررنگ چک های کاغذی در اقتصاد را اندک تر بنمایند. بهتر است در امتداد این مطلب از وکیل حاتمی راد با ما همراه باشید. چرا که ما تصمیم گرفته ایم شما را با انواع چک بانکی در ایران و قوانین آن آشنا سازیم. قطعاً که برای شما هم جذاب به نظر خواهد رسید.

 

انواع چک بانکی چیست!

بهتر است دو تعریف رایج از انواع چک بانکی در ایران و قوانین آن را برای شما به ارمغان آوریم. ابتدا به تعریف لفظی چک مراجعه می نماییم. سپس مفهوم عمومی نیز کاربردی چک را توضیح خواهیم داد.

چک تحت عنوان یک لغت واژه ای فارسی محسوب می شود. این واژه در واقع به معنی نوشته ای است که با بهره گیری از آن پولی که در اختیار بانک دارید را برداشت یا به فرد دیگری حواله می نمایید. چک چندی پیش با اسم های قباله، حجت گاهاً منشور عهدنامه و برات هم یاد می شد.

این تصورات میان عامه وجود دارد که چک یک کلمه ای انگلیسی به نظر می‌ رسد. ولی جالب است به این نکته توجه داشته باشید که چک در شعر شاعرانی چون؛ فردوسی با معنا و مفهومی در قالب معنی امروزی به چشم خورده است. و امّا مفهوم چک در جهان کنونی؛براساس ماده ی ۳۱۰ قانون تجارت؛ «چک نوشته ای است که به موجب آن صادر کننده وجوهی را که در نزد محال علیه دارد کلاً یا بعضاً مسترد یا به دیگری واگذار می کند.» حال امکان دارد این تعریف برای عموم اندکی سخت و طاقت فرسا به نظر رسد. چطور است که این واژه را کمی بهتر و قابل فهم تر تعریف بنماییم.

 

چک چیست!

براساس تعریف ارائه شده از جانب متخصصان این زمینه چک یک سند تجاری می باشد. که بانک در راستای استرداد وجه و اعتبار قابل بهره گیری یا انتقال آن به افراد دیگر به صاحب حساب ارائه می دارد. البته که لازم است صاحب حساب در راستای دریافت چک شرایط مورد نیاز را داشته باشد‌.

بنابر قانون میبایست برروی بانک کشیده بشود‌‌. آن نیز بدان معنا و مفهوم است که محال علیه چک می‌باید بانک باشد. چک هایی که از جانب مؤسسه های مالی و همچنین صندوق های قرض الحسنه صادر می شوند، چک می باشند ولی حمایت های قانونی صدور چک شامل حال آن ها نمی شود.

با انواع چک بانکی آشنا شوید!

اقسام گوناگونی از چک های بانکی وجود دارد که غالباً برای معاملاتی با مقدار حجم بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. کسب اطلاع از اقسام گوناگون چک ها مطمئناً زمانی به کار شما خواهد آمد.به ویژه زمانی که شما صاحب یک کسب و کار باشید یا مایل باشید برای خود یک شغل دست و پا کنید‌. پس بهتر است با انواع چک بانکی آشنا شوید‌.

حال این چک ها به دو قسم پایه و اصلی قسم بندی می گردد؛

  • دسته چک هایی که به واسطه ی اشخاص صادر می گردد.
  • چک هایی که به واسطه‌ ی بانک صادر می گردد.

دسته چک هایی که به واسطه ی صاحب چک صادر می شود!

  • چک عادی

ابتدایی ترین و متداول ترین گونه از  انواع چک بانکی در ایران و قوانین آن ،چک های بانکی عادی خواهد بود. در این نوع از چک صاحب حساب از دارایی خویش نزد بانک چکی را در وجه شخص مدّنظر و یا حامل صادر خواهد کرد. حال در راستای نقد نمودن این نوع از چک لازم است به شعبه بانکی که چک به طریق آن صادر شده است، بروید.

  • چک تأیید شده

چک تأیید شده تفاوت بسیاری را با چک های عادی ندارد. تنها تفاوت دو چک نام برده شده در این موضوع خلاصه می شود که بانک که چک برروی آن صادر گردیده است پرداخت وجه را تأیید خواهد کرد. بدین معنا و مفهوم که اگر شما چکی را داشته باشید این ضمانت را خواهید داشت که حتی اگر در حساب فرد صادر کننده چک وجه موردنیاز وجود نداشته باشد، بانک وجه را خود پرداخت خواهد کرد.

 

 چک هایی که به واسطه ی بانک صادر می شود

انواع چک بانکی در ایران و قوانین آن

  • چک های بین بانکی

حال آن که چک بانکی به واسطه ی بانک و به تقاضای صاحب حساب صادر خواهد شد. این نوع از چک به حالت رمزدار و برای بانک های دیگر صادر خواهد شد. امکان پرداخت این قبیل از چک ها به حالت وجه نقد میسر نخواهد بود. پس بانک صادر کننده وجه را به حساب بانکی فرد مدّنظر در بانک های دیگر انتقال خواهد داد. حال جالب است بدانید صدور این نوع از چک در وجه حامل ممنوع شده است.

مازاد بر تمامی این ها چک بین بانکی را نمی توان به فرد دیگری انتقال داد‌‌. تأدیه این چک هم چون؛ چک های تضمین شده حتمی صورت می پذیرد. نهایتاً بهتر است به این نکته هم اشاره ای داشته باشیم که امنیت چک بانکی بسیار و بسیار بالا است. زیرا در این قبیل از چک ها اطلاعاتی همانند؛ شماره حساب، کد شعبه بانکی که شخص دریافت کننده در آن حساب دارد، نیز در چک نگارش می شود.

  • چک های تضمین شده

چک تضمین شده یک چکی است که بانک آن را به تقاضای مشتری، صادر خواهد کرد. جهت صدور این قبیل از چک‌ ها نیازی به وجود دسته چک نخواهد بود و هر شخصی می‌ تواند تقاضای صدور آن را با رجوع به بانک ثبت بنماید. این چک دارای اعتبار بسیار زیادی است چرا که هنگامی که تقاضای صدور آن ثبت می گردد بانک وجه را از حساب مشتری خواهد برداشت.د رمورد چک های کیفری در صورتی شش ماه گذشته باشد امکان تنظیم شکواییه توسط وکیل کیفری امکان پذیر می باشد.

بنابر ضوابط شخصی که دارنده چک می باشد می تواند اطمینان خاطر داشته باشد که چک نقد خواهد گردید. از جانبی دیگر، حتی چنانچه که فردی که تقاضای صدور چک را داده ،ورشکست گردد.و یا از دنیا برود، بازهم چک قابل وصول خواهد بود.

  • چک های مسافرتی

در عرف چک مسافرتی، بدان تراول چک اطلاق می شود. این قبیل از چک ها را بانک صادر خواهد کردشامل انواع چک بانکی در ایران و قوانین آن می شود. و وجه نگارش شده برروی آن به واسطه ی بانک و یا نمایندگان آن تأدیه می شود. این قبیل از چک ها نیز به این دلیل چک های مسافرتی نامیده می شود. که اشخاص به جای همراه داشتن پول می توانند از چک های مسافرتی بهره گیرند. از جانبی دیگر این نوع از چک ها اعتبار به سزایی دارد.

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
صفحات شبکه های اجتماعی ما
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید تا از اخبار جدید و جزئیات خدمات ما مطلع شوید
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x