روش های انعقاد قرارداد وکالت


2022,05,15
روش های انعقاد قرارداد وکالت

با تکیه بر میزان اهمیت وکالت در رابطه با حقوق مالی و غیر مالی افراد، ما در این نوشتار از خود به بیان نکات بسیار مهم و کاربردی در ارتباط با قرارداد وکالت، تعریف وکالت، روش های انعقاد قرارداد وکالت، اقسام گوناگون وکالت و حدود اختیارات وکیل خواهیم پرداخت. توصیه می کنیم با ما ضمن بررسی روش های انعقاد قرارداد وکالت از خود در وکیل علی حاتمی راد همراه شوید.

 

تعریف عقد وکالت با توجه به ماده ی ۶۵۶ قانون مدنی:

«عقد وکالت، عقدی است که به موجب آن یکی از طرفین طرف دیگر را برای انجام امری نایب خود می نماید.» طی این نوع از عقدها طرفی را که وکالت می دهد، مؤکل یا اصیل نام گذاری می کنند. از سویی بر روی فردی که وکالت بدو داده شده است و وی نیز آن را پذیرفته است، وکیل نام می نهند. وکیل در واقع نماینده مؤکل خود است. مؤکل می تواند جهت به انجام رساندن هر فعالیتی که خود او توانایی انجام آن را ندارد، به فرد دیگری وکالت بدهد. مگر به هنگامی که آن موضوع قائم به فرد باشد. همانند؛ سوگند، لعان و… .

تعریف عقد وکالت با توجه به ماده ی ۶۵۶ قانون مدنی؛

 

روش های انعقاد قرارداد وکالت:

ما این نوع از قرارداد را هم می توانیم در دفاتر اسناد رسمی تنظیم بنماییم و هم در عقد لازم یا جایزی چنین شرط کرد و حائز اهمیت تر از تمامی این ها، وکالت در دعاوی است. طرفین معاهده جهت طرح دعوا در مرجع رسیدگی کننده منعقد می نمایند که هم اکنون انعقاد چنین معاهده ای به حالت الکترونیکی و به واسطه ی سامانه قرارداد الکترونیک قضایی صورت می پذیرد.

انواع وکالت در روش های انعقاد قرارداد وکالت عبارت است از:

  • وکالت تعیینی

در این نوع از وکالت، افراد به وکیل معین و انتخابی خویش در راستای به انجام رساندن موضوع یا موضوعاتی وکالت می دهند. در این قبیل از وکالت هم به وکلا پایه یک دادگستری و هم به وکلا پایه دو دادگستری می توان وکالت خود را واگذار نمود.

  • وکالت اتفاقی

در این نوع از وکالت، که دانسته ها و معلومات لازم جهت امر وکالت دارند، ولو وکیل نمی باشند می توانند برای خویشاوندان اعم از نسبی و سببی خود تا به درجه دوّم از طبقه سوّم، به صورت سه نوبه طی سال وکالت بدهند. البته لازم است این امر با دریافت جواز از کانون وکلای محل صورت پذیرد.

  • وکالت تسخیری

در این نوع از وکالت، از جانب دادگاه های کیفری جهت دفاع از متهم در آن دسته از جرایمی که مجازاتش؛ قصاص نفس، اعدام، رجم نیز حبس ابد می باشد و در اختیار داشتن وکیل برای وی الزامی است. حال خود متهم وکیلی را به جهت رسیدگی به امور خود معرفی ننموده است، یک وکیل دادگستری در راستای وکالت مشخص می شود.

پس در جرایم با مقدار مجازات سنگین اگر که متهم پرونده وکیل برای خود نداشته باشد، دادگاه برای وی وکیل تسخیری معین خواهد کرد. ولو در جرایم منافی عفت متهم می تواند از پذیرش و یا حضور وکیل اجتناب ورزد.

نکته بسیار مهم در تنظیم قرارداد وکالت:

  • مشخصات دو طرف

که میبایست به صورت کامل و دقیق در بطن قرارداد قید گردد.

  • موضوع قرارداد

که میبایست به صورت شفاف و روشن در بطن قرارداد قید گردد.

    • وکالت تسخیری

    وکیل

که دارای مقدار اهمیت به سزایی است. چرا که وکیل فقط در انجام مسائلی که از جانب مؤکل بدو اختیار داده شده است، صلاحیت خواهد داشت.

  • حق الوکاله وکیل

که با استناد به ارزش عمل آدمی و هیچ فردی با نیت تبرع برای فردی به انجام نمی رساند نیز از منظر قانونی جهت باطل نمودن تمبر مالیاتی نیاز است که حق الوکاله وکیل در بطن قرارداد قید گردد.

وکیل شما مستحق اخذ حق الوکاله معین گردیده بنابر تعرفه قانونی «ضوابط تعرفه حق الوکاله و هزینه مربوط به دادرسی وکلا» است. ولیکن دو طرف می توانند در ارتباط با حق الوکاله به میزان کمتر و حتی بیشتر از تعرفه مشخص شده توافق بنمایند.

تعهدات و وظایف وکیل و مؤکل که پس از تعیین و تکلیف اختیارات وکیل جهت حفظ حق و حقوق دو طرف، میبایست تعهدات طرفین به گونه ای صریح و روان در طول قرارداد قید شود.

نکته بسیار مهم در تنظیم قرارداد وکالت؛

پیشنهاد ما به شما دوستان عزیز برای روش های انعقاد قرارداد وکالت 

ما به شما پیشنهاد می کنیم پیش از به امضاء رساندن قرارداد وکالتی که توسط وکیل تنظیم قرارداد تنظیم شده است ، مفاد آن را به گونه ای تمام و کمال مطالعه نمایید. به هنگام وجود سؤال و ابهام، از وکیل خود تقاضای تشریح و تبیین موضوع را داشته باشید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
صفحات شبکه های اجتماعی ما
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید تا از اخبار جدید و جزئیات خدمات ما مطلع شوید
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x