لایحه چیست و به چه صورت تنظیم میشود؟


2022,07,11
لایحه باید به چه صورت تنظیم شود

تمامی ما حتی اگر که تا به اکنون درگیر دعاوی حقوقی هم نشده باشیم، نمی دانیم لایحه چیست و به چه صورت تنظیم میشود؟ تا به حال با اسم لایحه رو به رو شده ایم. کلمه ای که بیشتر در اخبار منوط بر دولت با آن مواجه گردیده ایم. ولی بسیاری از ما حتی معنی و مفهوم و کاربرد آن را در قانون کشور خود نمی دانیم. این کلمه در قانون و جایگاه های گوناگون معانی و کاربردهای متنوعی یافت می شود. ولی چیزی که همیشه برای هرگونه لایحه ای به حالت مشترک است، این می باشد که از ارزش و اهمیت بسیار بالایی برای هم قانون گذار و هم محاکم بهره مند است.

آنچه که در بطن مجلس و دولت از آن تحت این عنوان اسم برده می شود، به عبارتی پیشنهادی می باشد که به واسطه ی مجلس به دولت عرضه می شود تا بدان رسیدگی بشود. حال در صورت لزوم به اجراء خواهد رسید‌. البته معنا و مفهومی که از این کلمه در این مطلب از ما مدّنظر خواهد بود، با این مفهوم دارای تفاوت هایی است.‌

 

لایحه چیست و به چه صورت تنظیم میشود؟

این واژه در کلمه به معنای درخواست کتبی می باشد. در بطن دعاوی قانونی به عبارتی درخواستی است که از جانب هردو سوی دعوا می تواند نگارش و به دادگاه رسیدگی کننده عرضه گردد. دعاوی قانونی اعم از کیفری و حقوقی فرآیندی جهت اثبات ادعای شخص خوانده و یا شاکی را طی می نماید. در پی این فرآیند هردو طرف امکان دارد علاوه بر دادخواست و یا شکایت ابتدایی که به دادگاه عرضه نموده اند، تقاضای دیگری مبنا بر تجدیدنظر در رأی، تجدیدنظر در موضوع دادرسی، عرضه اسناد و مدارکی نوین، و… داشته باشد. بدین هنگام خواهد بود که چند راه پیش روی طرفین دعوا واقع خواهد شد که حاوی اظهارات شفاهی، لایحه نویسی به همراه دادخواست می باشد.

چگونگی تنظیم لایحه

در بیشتر موارد نیز اشخاص حرفه ای که با مسیر رسیدگی به پرونده در دادگاه شورای حل اختلاف و یا دیگر مراجع قضایی آشنایت دارند، به لایحه نویسی در راستای عنوان تقاضای خویش در حین جریان پرونده اقدام می نمایند. چرا که این طرح بنابر شالوده قانونی و رسمی که در بطن خود دارد و بنابر علّت دقّت و حساسیتی که در نگارش آن ها انتخاب می گردد، برای دادگاه رسیدگی کننده از مقدار اهمیت به سزایی برخوردار است. به گونه ای که نگارش یک طرح قانونی تمام و کمال، درست و اصولی می تواند فرآیند رسیدگی به پرونده را تسریع ببخشد. به همین دلیل است که این شیوه در جریان دعاوی قانونی بسیار و بسیار مهم خواهد بود.

 

لایحه چیست!

لایحه باید به چه صورت تنظیم شود؟

تا به حال شما با مقدار اهمیت این طرح قانونی و نیز مقدار اهمیت آن در بطن دادگاه آشنا شده اید. ولی به چه شکل این طرح قانونی که قسمت حائز اهمیتی از فرآیند پرونده است را نگارش کنیم تا بیشترین اثرات خود را برروی رأی پایانی و تسریع روند دادرسی داشته باشد؟ پیچیدگی های نگارش یک طرح قانونی دقیق در کدام یک از بخش ها خلاصه می شود؟ بهتر است در ادامه ی مطلب شما را بهتر و بیشتر با این موضوع آشنا بنماییم‌!

 

روش اول تنظیم لایحه حقوقی

 

اگر که شما تصمیم گرفته اید خود در راستای تنظیم لایحه گام بگذارید و از وکیل در این راستا کمک دریافت نکنید، به شما پیشنهاد می کنیم به هنگامی که تجربه حضور درون دادگاه را دارید، این کار را خود برعهده گیرید. زیرا جهت نگارش یک طرح قانونی اثرگذار تنها داشتن قلم زیبا و روان مهم نیست! لازم است که شما با زبان قانون آشنا باشید و به مفاد قانونی استناد کنید. شما باید حاوی ادبیاتی رسمی و البته متقاعد کننده باشید. البته بهتر است بدانید که زیاده نویسی و گزافه گویی در آن ها ملاک خوب بودن و درست بودن هم نیست. پس درخواست های خود را به گونه صریح و مختصر بیان دارید.

 

روش دوم روش تنظیم لایحه حقوقی

 

اگر وکیل کیفری  که شما جهت نوشتن لایحه اتخاذ نموده اید از ابتدای کار در جریان پرونده شما بوده اند، اتخاذ شما قطعاً که انتخاب صحیحی خواهد بود. پس بهتر است فرآیند نگارش را بدو واگذار بنمایید. حال شما می توانید نکات ضروری و خواسته هایی که مایل هستید در بطن لایحه جای گیرد، بدو یادآوری کنید.

استدلال ها به همراه دلایلی که در نگارش این طرح قانونی مورد استفاده قرار می گیرد میبایست به زبان قانون، محکمه پسند و با تکیه بر مواد قانونی باشد. در غیر از این حالت است که درخواست شما از جانب مراجع قضایی رسیدگی کننده به رسمیت شناخته نخواهد شد.

 

 

لایحه باید به چه صورت تنظیم شود

 

 

 

امیدواریم که از این پس شما با لایحه و تنظیم آن آشنا شده باشید. حال در صورت وجود سؤالات بیشتر در این زمینه شما می توانید با ما در وکیل علی حاتمی راد تماس حاصل فرمایید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
صفحات شبکه های اجتماعی ما
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید تا از اخبار جدید و جزئیات خدمات ما مطلع شوید
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x