هزینه وکیل برای خلع ید


2022,08,22
هزینه وکیل برای خلع ید

در این مقاله قصد داریم در مورد هزینه وکیل برای خلع ید صحبت کنیم. در ابتدا باید توضیح بدم که دعوای خلع ید چیست؟ دعوای ملکی حقوقی به دسته بندی های مختلفی تقسیم می‌شود. که دعوای خلع ید یکی از انواع آن است که وکیل ملکی موظف به انجام یک سری امور حقوقی است. دعوای خلع ید در واقع دعوایی است که مالک یک مال غیر منقول یعنی غیر قابل انتقال مثل خانه، زمین، آپارتمان به طرفیت شخصی که به شکل غیر قانونی ملک طرف مقابل تصرف کرده است.

هزینه وکیل برای خلع ید چقدر است؟

در این مدل دعوای حقوقی ملکی مالک از دادگاه درخواست می کند که به تصرف غیر قانونی شخص پایان داده و ملک از تصرف فرد مورد نظر خارج کند. از شرط های اصلی که در یک دعوای خلع ید لازم است داشتن مالکیت قطعی است. یعنی شما اگر ادعای مبتنی بر دعوای خلع ید دارید باید با داشتن سند رسمی که مالکیتتان را ثابت کند داشته باشید و بعد از آن اقدام به تنظیم دادخواست خلع ید برای گرفتن حق خود کنید.

اگر مالک سند عادی باشید نمی توانید مستقیماً این دادخواست را صادر کنید بلکه ابتدا باید اقدام به تنظیم یک سند رسمی کنید و بعد از آن دعوا را مطرح کنید. بنابراین گفته می‌شود که دعوای خلع ید و هزینه وکیل برای خلع ید که برای خودتان می‌گیرید، فقط در خصوص انواع غیر قابل انتقال باشد.

دعوای خلع ید به معنای اعم

این دعوای ملکی حقوقی به سه دسته از دعاوی تقسیم می شود که به شرح زیر است.

خلع ید به معنی دعوای مالکیت است که در آن مالک ملک درخواست رفع تصرف دیگری را از مالک خود دارد.

دوم دعوای تخلیه ید است که در واقع مالکیت نداشتن خوانده بر ملک که بر سر آن دعوا است و در مقابل قانونی بودن تصرف آن بر مورد دعوا قبول طرفین دعوا است و خواهان درخواست دارد که ادامه تصرفات خوانده برا ملک خلاف قانون است و باید توسط قانون رفع تصرف شود. سوم دعوای تصرف است که به بخش های مختلفی مثل دعاوی تصرف عدوانی، مزاحمت و ممانعت از حق تقسیم می‌گردد و به شکل کیفری یا حقوقی مطرح می گردد.

تفاوت دعوای خلع ید و دعوای تصرف عدوانی

همانطور که پیش از این گفته شد دعاوی به اقسام مختلفی شامل دعوای تصرف عدوانی تقسیم می‌گردد که شباهت زیادی با دعوای خلع ید دارد. در این بخش می خواهیم در مورد تفاوت این دو دعاوی صحبت کنیم. در دعوای خلع ید و تصرف عدوانی تفاوت های زیادی وجود دارد به عنوان مثال در دعوای خلع ید ادعای مالک قانونی برای یک مال غیر منقول است به شکلی که مالی به صورت غیرقانونی تصرف شده و فرد و مالک آن مال درخواست خلع ید متصرف را دارد.

دعوای رفع تصرف عدوانی طبق قانون ادعا متصرف سابق مال غیر منقول است. در این دعوا مالکیت رسمی و قانونی مدعی نیست و صرف سابق بودن تصرف از سمت مدعی برای بیان درخواست علیه متصرف جدید کافی است. با توجه به مطالبی که گفته شد در دعوای خلع ید مدعی باید مالکیت خود را ثابت کند اما در دعوای رفع تصرف عدوانی فقط اثبات سبق تصرف کفایت می‌کند.

تفاوت دیگری که در این دعاوی وجود دارد این است که در دعوای تصرف عدوانی تشریفات آیین دادرسی مدنی لازم نیست. اما در دعوای خلع ید باید همه چیز طبق قواعد عمومی آیین دادرسی مدنی در وقت تعیین شده و رسیدگی شود. برعکس در دعوای تصرف عدوانی به صورت خارج از نوبت در مناسب ترین زمان ممکن می توان دادرسی رو انجام داد. همچنین هزینه وکیل برای خلع ید با دعوای تصرف عدوانی هم متفاوت است.

هزینه وکیل برای خلع ید

حال به بحث هزینه وکیل برای دعوای خلع ید می پردازیم. شما باید بدانید که می توانید با طرح دعوای خلع ید از ملک خود یا همان اموال غیر منقول را اخراج کنید. و مبلغی برای آن میزان تصوراتی که در ملک انجام داده از آن طلب کنید. دادخواست شما ممکن است پیچیدگی‌های زیادی داشته باشد که می توانید با مراجعه به وکیل متخصص از این مسائل آگاهی پیدا کنید.

در مورد هزینه وکیل برای خلع ید هم باید بدانید که با توجه به همین امور می توان هزینه آن را تعیین کرد.برای مثال اگر ملک شما سند رسمی داشته باشد کار و هزینه وکیل راحت تر انجام می شود. در این دعوا لازم است که مالکیت فرد همانطور که گفته شد به اثبات برسد. اما اگر غیر از این باشد و پیچیدگی بیشتری پیدا ‌کند.وکیل باید با تجربه خود راه دیگری را برای طرح دعوا در نظر بگیرد که بتواند نتیجه دلخواه را کسب کند. برای همین امور جزئی نیازمند یک وکیل باسواد و باتجربه هستید. تا بتواند نتیجه راه پرونده را مثبت پیش ببرد.و همین موضوع در هزینه وکیل برای خلع ید تاثیر گذار است.

بیشتر بخوانید:

شرایط خلع ید مستأجر توسط مالک جدید

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
صفحات شبکه های اجتماعی ما
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید تا از اخبار جدید و جزئیات خدمات ما مطلع شوید
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x