وظایف وکیل پایه یک دادگستری چیست؟


2022,04,03
وظایف وکیل پایه یک دادگستری چیست؟

تسلیم دادخواست و یا شکوائیه به مرجع قضایی همراه با پیگیری پرونده در این مراجع، اگرچه برای اشخاص عادی و بدون وجود وکیل پایه یک دادگستری ممکن است. لذا به علّت آن که این اشخاص از علم حقوقی و تجربه مورد نیاز برخوردار نیستند، در بخش اعظمی از موارد امکان دارد به شکست در دعوا و تضییع حقوق قانونی ختم بشود. بنابر این دلیل است که، الزامی می باشد. تا اشخاص تا با اتخاذ وکیل متبحر و با تجربه، احتمال وقوع این قبیل از پیامدهای منفی را کم نمایند. بر این اساس است که می توانند شانس موفقیت ضمن پرونده خود را افزایش بدهند.

وکیل پایه یک دادگستری جزئی از آن مفاهیمی می باشد. که علی رغم استعمال بسیار در سطوح جامعه، هنوز که هنوز است برای بخش بسیاری از افراد، یک مفهوم سخت و پوشیده است. به گونه ای که این اشخاص، در تشخیص و تعیین مفهوم وکیل پایه یک دادگستری از مفاهیم شبیه به همدیگر چون؛ کارآموز امر وکالت و یا مشاور حقوقی و نیز وکیل قوه ی قضاییه، دچار برخی اشتباهات می شوند. به همین دلیل است که ما در این قسمت از وکیل علی حاتمی راد تصمیم گرفته ایم. شما را با مفاهیم وکیل پایه یک دادگستری و وظایف او آشنا سازیم.

وکیل پایه یک دادگستری چه کسی است!

امکان دارد که تا به حال برای شما یک مشکل حقوقی رخ داده باشد! بنا بر این علّت جهت دریافت مشاوره و اخذ راهنمایی به جست و جوی وکیل مبادرت ورزید. به طور حتم که با اصطلاحات شبیه به همدیگری همانند؛ وکیل پایه یک دادگستری یا وکیل قوه ی قضاییه گاهاً هم وکیل تلفنی رو به رو شده باشید.

 

وکیل پایه یک دادگستری چه کسی است!

 

حال وکیل پایه یک دادگستری چه کسی است!

اشخاصی که در رشته حقوق، فقه و حقوق گاهاً هم حوزه ادامه تحصیل داده باشند. و مایل باشند به کار وکالت گام گذارند، باید در آزمونی با اسم آزمون وکیل رو به رو بشوند و در آن شرکت نمایند. از جمله سازمان هایی که به جهت برگزاری این آزمون اقدام می نمایند، کانون وکلای دادگستری است.

ما قبل از قبولی شخص ضمن آزمون وکالت کانون وکلای دادگستری، این شخص پروانه ای را از کانون وکلا اخذ می نماید.که بدان پروانه کارآموزی اطلاق می شود. کارآموز کانون وکلا دادگستری میبایست مدّت زمانی را به آموزش حرفه وکالت، زیر نظرات کانون وکلا سپری نماید. به طی این بازه ی زمانی، دوره و فرآیند کارآموزی اطلاق می گردد.

بعد از به پایان رسیدن این دوره کارآموزی و در حالت و شرایطی که کارآموز وکالت، تمامی تکالیف و وظایف کارآموزی را به شیوه درستی پشت سر گذاشته باشد، وی مجبور می باشد. تا ضمن آزمون پایانی کانون وکلا حضور به عمل آورد. این آزمون که بدان اختبار اطلاق می شود، طی دو مرحله کتبی و شفاهی برگزار گردیده و کارآموزانی که ضمن آن پذیرفته شوند، پروانه وکالت پایه یک دادگستری را اخذ کرده باشد.و تحت عنوان وکیل پایه یک دادگستری معرفی خواهند شد. از این جهت در  جواب بدین پرسش که وکیل پایه یک دادگستری چه کسی است، میبایست چنین گفت که؛

وکیلی می باشد که بعد از پذیرش در آزمون کارآموزی کانون وکلا دادگستری، فرآیند کارآموزی وکالت را با موفقیت و به خوبی سپری نماید. و در اتمام روند کارآموزی، ضمن آزمون اختبار کانون وکلا نیز پذیرش گردیده باشد. و بدین اساس، پروانه وکالت پایه یک دادگستری را از کانون وکلا اخذ کرده است.

 

حال وکیل پایه یک دادگستری چه کسی است!

 

 

وظایف وکیل پایه یک دادگستری چیست؟

  • آیین نامه اجرایی لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری، که در سال ۱۴۰۰ به مرحله ی تصویب رسیده است. ضمن ماده‌ ی هفتاد و شش خویش، وظایف منوط بر وکیل پایه یک دادگستری را معین کرده است. بنابر این ماده حائز اهمیت ترین وظایف وکیل پایه یک دادگستری از قرار ذیل است؛
    • این وکیل میبایست قبل از طرح دعوی برای مؤکل خویش و بعد از آن تمامی فرآیند دادرسی، در راستای ایجاد و برقراری صلح و سازش بین طرفین پرونده کوشش کند.
    • وکیل مؤظف است، که متن وکالت نامه و معاهده مالی با مؤکل خویش را به شیوه روشن و با درج دقیق و کامل رقم حق الوکاله منعقد کرده و یک جلد از وکالت نامه را به مؤکل خویش تسلیم دارد.
    • یک وکیل مکلّف است در برابر اسنادی که از مؤکل خویش اخذ نموده است، به مؤکل خویش رسید ارائه دارد.
    • وکیل از اخذ هر نوع ثمن یا مال یا سند از مؤکل مازاد بر آن چیزی که مورد توافق واقع شده است، منع می باشد.
    • وکیل مکلّف می باشد بعد از منعقد نمودن معاهده وکالت با مؤکل خویش، شکوائیه، دادخواست، لوایح مرتبط با پرونده مزبور مؤکل را تنسیق نموده، جزء طی موارد عذر موجه عدم حضور وکیل مورد نظر ضمن جلسه دادگاه، در جلسات دادرسی حضور به عمل آورده، سپس در حد و حدود متعارف، پرونده مؤکل را پیگیری کند.
    • در پایان بهتر است این گونه بگوییم که یک وکیل پایه یک دادگستری مؤظف است، ابلاغیه های منوط بر پرونده قضایی مؤکل به خصوص رأی صادره را طی مؤعد مقرر اخذ و ببیند و در پایان مؤکل را از ابلاغ مربوطه آگاه کند.

امیدواریم که ما توانسته باشیم اطلاعات مورد نیاز شما را در ارتباط با وظایف وکیل پایه یک دادگستری در اختیارتان قرار بدهیم.

بیشتر بخوانید:

سایت روزنامه رسمی

سایت قوه قضائیه

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
صفحات شبکه های اجتماعی ما
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید تا از اخبار جدید و جزئیات خدمات ما مطلع شوید
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x