وکیل مطالبه حق سرقفلی


2022,02,25
وکیل مطالبه حق سرقفلی

وکیل مطالبه حق سرقفلی به چه کسی اطلاق می شود؟ چه کمکی می تواند به ما بکند؟ آیا وجود او می تواند ما را ضمن پرونده نجات دهد! و یا خیر؟ بهتر است در این متن از وکیل علی حاتمی راد با ما همراه شوید. چرا که باری دیگر با دستانی پر به سراغ شما آمده ایم. شاید که بتوانیم راهنمای خوبی در این راستا برای شما باشیم.

مقصود از سرقفلی چیست!

سرقفلی در واقع وجهی است که مالک در آغازین مسیر اجاره از مستأجر اخذ می کند تا مکان خالی را بدو اجاره دهد. بهتر است خاطر نشان شویم که؛ حق سرقفلی تنها مربوط به املاک تجاری است. از این جهت املاک مسکونی مشمول حق سرقفلی نخواهد شد.

 تفاوت موجود میان حق سرقفلی و حق کسب و پیشه چیست؟

به علّت غیر شرعی بودن حق کسب و پیشه از دیدگاه شورای نگهبان این حقوق از بطن قانون روابط مستأجر و مؤجر پنجاه و شش حذف گردیده است و ضمن قانون روابط مؤجر و مستأجر هفتاد و شش حق سرقفلی در نظر انگاشته شده است. قطعاً که میان حق سرقفلی و حق کسب و پیشه تفاوت هایی وجود دارد! برخی از تفاوت های موجود عبارتند از:

  • سرقفلی به عبارتی از به هنگام عقد اجاره وجود دارد. مستأجر به همراه مؤجر با موافقت خویش آن را معین می دارند. حال حق کسب و پیشه به مرور زمان و در نتیجه فعالیت مستأجر عاید می شود.
  • دوطرف می توانند با توافق میان خود حق سرقفلی را ساقط نمایند. حال آن که در حق کسب و پیشه این چنین نخواهد بود.
  • مقدار حق سرقفلی با موقعیت مکانی دارای ارتباط است ولیکن مقدار حق کسب و پیشه با تعداد مشتریان دارای ارتباط است.
  • به هنگامیکه بدون اخذ حق سرقفلی مکان تجاری اجاره داده بشود و نیز مستأجر بعد از به اتمام رسیدن مهلت اجاره حاوی حق کسب و پیشه بشود و یا برعکس آن، حق کسب و پیشه برای مستأجر عزیز وجود نخواهد داشت.

 

 تفاوت موجود میان حق سرقفلی و حق کسب و پیشه چیست؟

 با انواع گوناگون سرقفلی آشنا شوید!

  • سرقفلی حقیقی:

مقصود از سرقفلی واقعی این می باشد که مالک بدون واگذار نمودن ملک خود سرقفلی ملک را همراه با اجاره ماهیانه و موقعیت خاص و ویژه به گونه ای نامحدود به فرد دیگر واگذار می کند.

  • سرقفلی کسب و پیشه:

این قبیل از سرقفلی به عبارتی حق و حقوق مستأجر پیشین یک مکان می‌ باشد که دست به دست واگذار می گردد و در بینابین عامه با نام سرقفلی از آن یاد می شود.

 شیوه‌ی مطالبه سرقفلی:

مستأجر شامل حق سرقفلی با رجوع به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و تنظیم دادخواست مبنابر مطالبه وجه تأدیه شده به مؤجر تحت عنوان سرقفلی و تأدیه هزینه دادرسی بر علیه مؤجر اقامه دعوی می نماید.

 شرایط مربوط به انتقال سند سرقفلی

انتقال سند سرقفلی زمانی بلامانع خواهد بود که ضمن معاهده انتقال سند به غیر قید گردیده باشد در غیر از این حالت، مستأجر حق انتقال را نخواهد داشت. بله، مستأجر می تواند سرقفلی را به هر قیمتی که مایل است به غیر انتقال دهد. حال به هنگامی که در انتقال سند سرقفلی مالک رضایت خود را اعلام ننماید، معاهده فسخ خواهد شد.برای رسیدن به پاسخ سوالات متداول ملکی کلیک نمایید.

 شرایط مربوط به انتقال سند سرقفلی؛

 حالات گوناگون انتقال سند سرقفلی

  • ابتدایی‌ترین مورد انتقال اختیاری است. در این نوع از انتقال، مالک سرقفلی همراه با اراده و اختیار خود سرقفلی را به فرد دیگری به واسطه سند اعم از رسمی یا عادی منتقل می نماید.
  • انتقال قهری که در این مورد از انتقال، سرقفلی پس از فوت مالک به ورثه او منتقل خواهد شد.
  • و نهایتاً انتقال قضایی که در بطن این نوع از انتقال سرقفلی، دادگاه حکم خود را نسبت به انتقال سرقفلی صادر می نماید.

وکیل مطالبه حق سرقفلی

مطالبه نیز انتقال حق سرقفلی از جمله موضوعات حقوقی  یک وکیل ملکی است. بله رسیدگی بدین موضوع قطعاً که نیازمند مشورت با وکیل خواهد بود. قطعاً که وکیل می تواند با تکیه بر علم بسیار و تخصص ویژه به خوبی از مؤکل خود دفاعیات لازم را به عمل بیاورد. حتماً که شما دوست ندارید در بطن موضوعات حقوقی متضرر شده و دچار زیان شوید! پس بهتر است پیش از هر گونه اقدامی با شماره درج شده ضمن وب‌ سایت وکیل علی حاتمی راد تماس حاصل فرمایید. به طور حتم شما بدین هنگام به حقوق خود دست خواهید یافت.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
صفحات شبکه های اجتماعی ما
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید تا از اخبار جدید و جزئیات خدمات ما مطلع شوید
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x