حکم خلاف شرع بین چیست؟


2022,02,05
حکم خلاف شرع بین چیست؟

بهتر است در این متن  خود شما را با حکم خلاف شرع بین آشنا سازیم و به گونه ای جامع و مختصر به موضوعاتی چون؛ معنی و مفهوم اصطلاح خلاف شرع بین، ایرادات و انتقادات وارد بر ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری، معیار «خلاف بیّن شرع» در «ماده ۴۷۷»، نهایتاً تفاوت میان خلاف شرع بین و خلاف بین شرع بپردازیم. لطفاً با ما تا پایان این متن از خود همراه گردید.

معنی و مفهوم اصطلاح خلاف شرع بین چیست؟

جالب است بدانید که برای اصطلاح خلاف شرع بین معنی و مفهوم دقیقی در نظر انگاشته نشده است. در واقع عبارت «خلاف شرع بین» ضمن قوانین و مقررات سابق نیز به چَشم می خورد ولیکن تعریف از آن به درستی ارائه نگردیده است و از این جهت در معرض اعمال سلیقه های متنوع واقع شده است. قانونگذار ضمن تبصره یک ماده ۱۸ مصوب سال ۱۳۸۱ خلاف بیّن را این گونه تعریف نموده است؛

«مراد از خلاف بیّن آن است که رأی بر خلاف نص صریح قانون و یا در موارد سکوت قانون، مخالف مسلمات فقه باشد.» حال آن که اغلب تعریف در مقام شفاف و صریح ساختن ابهامات موجود می کند. در حالی که این تعریف منجر به شکل‌گیری ابهامات و نامفهومی های بسیار شده است. در واقع تبصره‌ای که نه در چهارچوب خلاف نص تعریف شده است و نه از مخالف مسلمات فقه تعریفی روشن و شفاف بیان نموده است. همین تعریف ضمن اصلاح ماده‌ی ۱۸ در سال ۱۳۸۵ به شیوه‌ی دیگری ضمن قانون بیان گردید و مطابق با آن که چنین قید شده است «مراد از خلاف بیّن شرع، مغایرت رأی صادره با مسلمات فقه است و در موارد اختلاف نظر بین فقها ملاک عمل، نظر ولی فقیه و یا مشهور فقها خواهد بود.»

باز هم ابهامات ناظر بر مغایرت با مسلمات فقه وجود دارد. با وجود چهارچوب برای دایره تقاضای اعمال ماده‌ی ۱۸ در سال ۱۳۸۵ بازهم پرونده‌های بیشماری مبنی بر خلاف بین شرع بودن آراء قطعی صادره در دفتر رئیس قوه‌ی قضاییه ارسال می‌گردید. نهایتاً با صدور بخشنامه رئیس قوه‌ی قضاییه ضمن سال ۱۳۸۷ باری دیگر دایره اعمال این ماده در تنگنا قرار گرفت.

حکم خلاف شرع بین چیست؟

ایرادات و انتقادات وارد بر خلاف شرع بین و خلاف بین شرع

بهتر است ما در ارتباط با ایراد و انتقادات وارد شده بر خلاف شرع بین و خلاف بین شرع این چنین بیان نماییم که؛ مراجع قضایی ما بنابر قانون حکم صادر می نمایند و موازین شرعی به یک قانون مبدل گردیده است. به همین دلیل نبود معیار خلاف بین شرع منجر به آشفتگی اوضاع و شرایط گردیده است و میبایست معیارهای مرتبط با خلاف بین شرع ابتدا تعریف شده و بعد از آن اظهارنظرها صورت گیرد.

 معیار «خلاف بیّن شرع» در «ماده ۴۷۷» چیست؟

آیا می‌دانید که ایراد اساسی وارد شده در این ماده چه می‌باشد! به عبارتی مراجع قضایی ما بنابر قانون حکم خود را صادر می‌کنند و در واقع موازین شرعی به یک قانون مبدل گردیده‌اند. از این جهت نبود خلاف بین شرع منجر به بهم ریختگی و آشفتگی در شرایط موجود می‌گردد. از این جهت لازم است معیار خلاف بین شرع تعریف گردد تا بتوان در ارتباط با آن اظهار نظر نمود.نقش وکیل درپرونده های  ماده 477 چیست؟ کلیک کنید تا ذر این مورد اطلاعات بیشتری کسب کنید و به چاسخ سوالات خود برسید.

 تفاوت میان خلاف شرع بین و خلاف بین شرع چه می‌باشد؟

نگاهی اندازید به قسمت انتهایی ماده ۱۸ قانون اصلاح قانون تشکیل دادگاههای عمومی و انقلاب، به عبارتی به صراحت تمام قانونگذار با جمع نمودن اصطلاح استفاده شدن ضمن ذیل ماده و تبصره یک نتیجه آن می‌گردد که خلاف بین شرع یعنی این که خلاف مسلمات فقهی و خلاف بین قانون یعنی آن که خلاف نص صریح قانون و چنانچه که به تنهایی خلاف بین استفاده گردد بنابر تبصره یک خلاف نص صریح قانون و همچنین مسلمات فقهی است که نیز قانون تجدیدنظر خواهی یا به بیانی صریح‌تر اعاده دادرسی به واسطه‌ی دیوان عالی کشور و رئیس قوه‌ی قضاییه بدین شکل بوده است که در ابتدا شعب تشخیص به صورت مستقل به هنگام اعتراض پرونده را هم از جانب خلاف بین شرع و هم خلاف بین قانون می‌توانسته مورد رسیدگی و بررسی واقع نماید و رأی صادر کند و اعتراض بدان تنها به واسطه‌ی رئیس قوه‌ی قضاییه تنها در راستای خلاف بین شرع ممکن بوده است.

امیدواریم که ما توانسته باشیم در این متن از خود اطلاعات مورد نیاز شما را در ارتباط با حکم خلاف شرع بین، ارائه کنیم.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
2.3 15 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
صفحات شبکه های اجتماعی ما
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید تا از اخبار جدید و جزئیات خدمات ما مطلع شوید
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x