نقش وکیل در پرونده های ماده 477


2022,01,13
نقش وکیل در پرونده های ماده 477

نقش وکیل در پرونده های ماده 477 چیست؟ وکیل ماده 477 چه کسی است؟ وکیل ماده 477 به وکیل هایی گفته می شود که به نیابت از موکل خود برای درخواست اجرای ماده 477 قانون آیین دادرسی کیفری اقدام می کند. وکیل با توجه به این ماده متقاضی درخواست اعاده دادرسی نسبت به صادر شدن حکم قطعی از مراجع قضایی را می کند. طریق اعاده دادرسی و مراتب اجرایی آن در این ماده ذکر شده است.

با توجه به قانون آیین دادرسی کیفری، زمانی که حم صادر شده از مراجع قضایی مخالف شرع باشد رئیس قوه قضائیه این حق را دارد که پرونده را برای رسیدگی به دیوان عالی کشور ارسال کند. این امر باعث می شود دیوان عالی کشور دوباره به پروند رسیدگی می کند و حکمی مطابق با شرع اسلام صادر می کند. این روش اعاده دادرسی در تمامی پرونده های حقوقی و کیفری حائز اهمیت است. اکثر افراد سعی می کنند از این روش برای اعتراض به حکم های صادر شده استفاده نمایند.

نقش وکیل در پرونده های ماده 477

کسی که می خواهد به عنوان وکیل پرونده مهمی را عهده دار شود و با توجه به ماده 477 اقدام به اعاده دادرسی پرونده را کند باید وکیل خبره و از شرایط خاصی برخوردار باشد. نقش وکیل در پرونده های ماده 477 بسیار مهم است. زیراکه کمک گرفتن وکیل از این ماده برای آخرین راه حل برای اعتراض به حکم قطعی صادر شده می باشد. بنابراین مهم است که یک وکیل از شرایط خاصی برخوردار باشد تا بتوانید یک پرونده مهم و خطیر را برعهده بگیرد و نتیجه خوبی برای موکل خود به بار آورد.

اعاده دادرسی چیست؟

اعاده دادرسی به این معنا است که برخی مواقع در مورد پرونده ای دادگاه حکم یا رای قطعی صادر می کند. اما پس از صادر شدن حکم مشخص می شود که این پرونده با شرع و قانون مغایرت دارد. یا اینکه پس از صادر شدن حکم دلایل جدیدی کشف شود به گونه ای که نشان دهد حکم صادره از دادگاه صحیح نمی باشد. برای اینکه بتوان پس از قطعی شدن حکم صادره، تقاضای بررسی پرونده را داد نیاز به اعاده دادرسی است. در ماده 477 در مورد روش اعاده دادرسی مبانی معینی را مشخص کرده است.

در این ماده به صورت واضح مشخص گردیده است که زمانی که رئیس قوه قضائیه حکم صادر شده را مغایر با شرع مشاهده کرد برای رسیدگی و صدور مجدد حکم اعم از اینکه پرونده حقوقی باشد یا کیفری آن را به  شعبه مخصوص در دیوان عالی کشور ارسال می کند .

بدین طریق پروند مورد نظر در این دیوان مورد بررسی مجدد قرار می گیرد. دیوان عالی کشور پرونده را از نظر ماهوی و شکلی مورد بررسی قرار می دهد. اگر پرونده را مخالف موازین شرع تشخیص دهد حکم را نقض می کند و حکم جدید را صادر می کند.

نکته مهم: تمامی آرای صادره از مراجع قضایی اعم از احکام و قرارهای سازمان قضایی نیروی مسلح، دادگاه های بدوی و تجدیدنظر، دادسراها، دیوان عالی کشور و شورای حل اختلاف را در صورتی که مخالف موازین شرع باشد برای اعتراض به آن اقدام کرد.

چه وکلایی حق اعتراض به پرونده مطابق با ماده477 را دارند؟

اصولا همه وکلای پایه یک و وکلای مرکز قوه قضائیه توانایی این را دارند که بتوانند درباره پرونده هایی که مربوط به ماده 477 می شود رسیدگی کنند. ولی با عنایت به این ماده بهتر است ;که وکلایی به این نوع پرونده ها رسیدگی کنند که هم تجرب بیشتری دارند و هم تخصص در این زمینه داشته باشند.

اهمیت وکیل مجرب در بررسی پرونده های ماده 477

در بررسی پروند های ماده 477 نقش وکیل حائر اهمیت است. زیرا یک وکیل مجرب و باهوش می داند که آیا این حکم صادره از مراجع قضائی مغایر با موازین شرع است که قابل اعتراض باشد یا اینکه ادله جدیدی مخالف با حکم صادره کشف کرده است. بنابراین نقش وکیل بیشتر از هر چیزی در اینجا مهم است. سعی کنید وکیلی را در مورد پرونده ماده 477 انتخاب نمایید که دارای شرایط ویژه و از تخصص و مهارت خاصی برخوردار باشد.

اگر نیاز به وکیل کیفری  مجرب و متخصص در مورد پرونده های ماده 477 هستید می توانید از طریق راه های ارتباطی درج شده با ما در ارتباط باشید. می توانید پرونده های خود را به ما بسپارید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
2.5 2 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
صفحات شبکه های اجتماعی ما
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید تا از اخبار جدید و جزئیات خدمات ما مطلع شوید
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x