چگونگی اخذ سند مالکیت رسمی برای ساختمان بدون سند


2022,07,30
چگونگی اخذ سند مالکیت رسمی برای ساختمان بدون سند-وب سایت وکیل حاتمی راد

متصرفین ساختمان هایی که بر روی زمین هایی بنا گردیده اند که حاوی سند مالکیت رسمی و یا پیشینه ثبتی هستند. بله، منشأ و سرچشمه تصرفات این متصرفین به صورت قانونی می باشد. ولو به دلیل وجود چهارچوب هایی امکان اخذ سند ،چگونگی اخذ سند مالکیت رسمی برای آن ها از طریق قواعد و ضوابط عمومی ثبت وجود نخواهد داشت.

پس می توانند به استناد قانون تعیین تکلیف شرایط ثبتی اراضی و ساختمان های بدون سند رسمی مصوب ۱۳۹۰ عمل کنند. اگر که شما مایل هستید با موضوع چگونگی اخذ سند مالکیت توسط وکیل اثبات مالکیت رسمی برای ساختمان بدون سند آشنا شوید، با ما تا به پایان این مطلب از خود همراه باشید.

چگونگی اخذ سند مالکیت رسمی برای ساختمان بدون سند-وب سایت وکیل حاتمی راد

 

چهارچوب های لحاظ شده

متصرفین ساختمان های بدون سند رسمی مالکیت به دلیل چهارچوب های ذیل و با اکتفاء به قانون تعیین تکلیف شرایط ثبتی اراضی و ساختمان های بدون سند رسمی مصوب سال ۱۳۹۰ می توانند در راستای تهیه سند رسمی برای ساختمان ها اقدام نمایند؛

  • فوت مالک رسمی و لااقل یکی از وراث او
  • عدم وجود دسترسی به مالک رسمی و به هنگام فوت او عدم دسترسی به لااقل یک شخص از ورثه او
  • عدم وجود دسترسی به مالکان مشاعی طی مواردی که مالکیت درخواست کننده، مشاعی و تصرفات او در ملک به صورت مفروز باشد.
  • مفقودالاثر بودن مالک رسمی ملک و لااقل یک شخص از ورثه او
  • عدم دسترسی به مالکان مشاعی طی مواردی که تصرفات درخواست کننده مفروز می باشد.

روش استعلام فوت و یا مفقودالاثر بودن مالک چگونه است؟

فوت مالکِ رسمی ملک و یا وراث او با استعلام از نهاد ثبت احوال کشور معین خواهد شد. مفقودالاثر بودن با حکم قطعی دادگاه صالح و عدم دستیابی یا استعلام از نیروهای انتظامی و یا شورای اسلامی محل مورد نظر و یا دیگر مراجع صالح گاهاً شهادت از سوی شهود و انجام تحقیقات محلی احراز می گردد.

چگونگی اخذ سند مالکیت رسمی برای ساختمان بدون سند-وب سایت وکیل حاتمی راد

 

 

شرایط منوط به دریافت سند ساختمان مناطق شهری

به منظور اخذ سند ساختمان هایی که در مناطق شهری واقع شده اند، نیاز خواهد بود که ملک مورد درخواست چهارچوب ساختمان را شامل شود. و مساحت زمین با مساحت ساختمان دارای تطابق باشد. نیز از سویی هم لااقل امکانات به منظور سکونت چون؛ اتاق خواب، سرویس بهداشتی، آب و برق و گاز و تلفن را در خود داشته باشد.

مرجع صالح در راستای رسیدگی به دعوی کجا خواهد بود!

به منظور رسیدگی به تقاضای صدور سند مالکیت با شرایط پیش بیان شده، در هر حوزه ثبتی، هیأت حل اختلاف تشکیل می گردد. سپس با وارسی ادله موجود در راستای صدور رأی اقدام خواهد کرد. اعضای تشکیل دهنده هیأت یاد شده قاضی، رئیس نهاد ثبت و یا قائم مقام او، رئیس نهاد راه و شهرسازی و یا اداره جهاد کشاورزی بنابر مورد و یا قائم مقام آن ها است.

روند رسیدگی به اعطای سند مالکیت چیست؟

دبیرخانه هیأت حل اختلاف پیش از رسیدگی به موضوع، فرآیند ثبتی ملک را از نهاد ثبت استعلام خواهد کرد. سپس نتیجه پایانی را به هیأت گزارش خواهد داد و بنابر آن هیأت رأی خود را صادر می کند. نهاد ثبت، آراء هیأت را طی دو نوبت به فاصله زمانی پانزده روز به واسطه ی روزنامه کثیرالانتشار آگهی می کند.

مالک حقیقی در اراضی ملی و یا اراضی موات چه می شود؟

از شرایط اخذ سند رسمی برای ساختمان های بدون سند، به هنگامی که ملک جزء اراضی ملک «منبع طبیعی» یا آن که موات باشد. هیأت مؤظف خواهد بود نظر وزارت جهاد کشاورزی یا راه و شهرسازی را در این ارتباط استعلام نماید. حال آن که در صورت موات بودن و یا ملی بودن، امکان صدور سند برای درخواست کننده وجود ندارد.

 

چگونگی اخذ سند مالکیت رسمی برای ساختمان بدون سند-وب سایت وکیل حاتمی راد

 

 

اعتراض به آراء صادره

به هنگامی که افراد ذی‌نفع به آراء اعلام گردیده اعتراضاتی داشته باشند، میبایست از مؤعد انتشار آگهی تا به مدّت زمان دو ماه اعتراض خود را به نهاد ثبت محل وقوع ملک تحویل دهد و طی مدّت زمان یک ماه از تاریخ تحویل اعتراض، در راستای تقدیم دادخواست به دادگاه عمومی محل اقدام کند.  نهایتاً گواهی تقدیم دادخواست را به ثبت محل تقدیم نمایند‌.

به هنگام اعتراض، اقدامات ثبت متوقف و موکول  توسط وکیل ملکی به عرضه حکم قطعی دادگاه خواهد بود. به هنگامی که اعتراض طی مهلت قانونی انجام نشود یا معترض گواهی تسلیم دادخواست به دادگاه عمومی محل  را به نهاد ثبت عرضه ننماید. نهاد ثبت میبایست اقدام به صدور سند مالکیت نماید و با تمامی این شرایط صدور سند برای درخواست کننده مانع از رجوع متضرر به دادگاه نمی باشد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
صفحات شبکه های اجتماعی ما
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید تا از اخبار جدید و جزئیات خدمات ما مطلع شوید
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x