چگونگی تنظیم دادخواست دعاوی خلع ید


2022,05,21
چگونگی تنظیم دادخواست دعاوی خلع ید

در دنیای کنونی گاهاً شاهد تعرض نسبت به مال و همچنین حق مالکیت افراد می باشیم. این تعرض ها مازاد بر آن که دارای جهات کیفری است و بنا بر قانون، فرد متعرض به مجازات قانونی محکوم خواهد گردید، به واسطه ی دادگاه های حقوقی نیز تحت عنوان خلع ید موضوع قابل پیگیری می باشد. در ابتدا بهتر است شما را با خلع ید آشنا سازیم و پس از آن به سمت و سوی چگونگی تنظیم دادخواست دعاوی خلع ید رهسپار شویم.

 

چگونگی تنظیم دادخواست دعاوی خلع ید |خلع ید به چه معناست!

خلع ید یک دعوای حقوقی در ارتباط با اموال غیرمنقول می باشد. این دعوا هنگامی که فردی به گونه غیر قانونی ملک شخص دیگری را تصرف نماید و مالک قصد به بیرون آوردن ملک خویش از تصرف وی را داشته باشد با استناد به ماده ی ۳۰۸ قانون مدنی  که «غصب استیلا بر حق غیر است به نحو عدوان» این نوع تصرف را غاصبانه معرفی نموده و مالک خواهد توانست با ارائه داشتن دادخواست خلع ید به مراجع رسیدگی کننده تقاضای اخراج متصرف از ملک خود کند.

خلع ید به چه معناست!

خلع ید ملک مشترک یا مشاعی

در بعضی از موارد امکان دارد یک ملک حاوی مالکین گوناگون باشد،در این حالت نیاز به یک وکیل ملکی با تجربه در این زمینه احساس می شود. بدین حالت که یا به گونه شراکتی خریده شده باشد. و یا به فرزندان متوفی به ارث رسیده باشد. بدین هنگام، هیچ کدام از مالکین نخواهد توانست ادعای مالکیت مستقل را بنماید.و بدون اجازه سایرین در ملک مشترک تصرفاتی را به عمل آورد. در این قبیل از موقعیت ها بنابر ماده ی ۴۳ قانون آیین دادرسی مدنی؛ «در مواردی که حکم خلع ید علیه متصرف ملک مشاع به نفع مالک قسمتی از آن صادر شده باشد. از تمام ملک خلع ید می شود.ولی محکومٌ له در ملک خلع ید شده مشمول مقررات املاک مشاعی است.»

این یعنی آن که، محکومٌ له ضمن دعاوی خلع ید ملک مشترک به هنگامی‌که از دیگر شرکاء کسب اذن نموده باشد، می تواند درخواست تسلیم ملک متازع فیه را به خویش کند.

 

وکیل خلع ید چه کسی است!

پرونده دادخواست خلع ید چون دیگر پرونده های کیفری حاوی برخی پیچیدگی ها است که بهتر می باشد. جهت تسهیل و تسریع در رسیدگی به این پرونده ها وکیل متخصص گرفته شود. از جمله مزیت های دریافت وکیل در پرونده های دادخواست خلع ید می توان به موارد بیان شده در قسمت ذیل اشاره نمود.

  • با استناد به شناخت وکیل نسبت به قوانین و مقررات و مواد مرتبط بدان مدّت زمان طرح دعوی کم خواهد شد.
  • به هنگام وجود وکیل متخصص دیگر نیازی به جهت حضور مالک در زمان اجرای حکم خلع ید نخواهد بود.
  • وکیل خواهد توانست خسارت و اجرت المثل «اجاره مدّت هنگامی که از ملک بهره گرفته شده» را از متصرف اخذ نماید.
  • وکیل متخصص می تواند بعد از محکومیت متصرف اموال وی را در راستای دریافت ضرر و زیـــــان توقیــــــف کنــــد.
  • تمامی شرکای ملکی می توانند یک شخص را تحت عنوان وکیل برای تنظیم دادخواست خلع ید به دادگاه رسیدگی کننده معرفی نمایند.

وکیل خلع ید چه کسی است!

تنظیم دادخواست خلع ید

افرادی که قصد اقامه دعوی خلع ید را دارند میبایست به دادگاه حقوقی مکان وقوع مال غیرمنقول مراجعه نمایند و با کامل کردن برگه دادخواست، تقاضای خویش را طرح بنمایند. در ناحیه های ابتدایی دادخواست خلع ید، چون تمامی دادخواست ها، اطلاعات مربوط به خواهان و خوانده دعوی درج می شود. حائز اهمیت ترین قسمت در برگه دادخواست خلع ید، بخش شرح خواسته می باشد. بهتر است به یک نمونه از شرح خواسته در جمله ای کوتاه و مختصر اشاره ای را داشته باشیم.

 

 

«خلع ید و قلع و قمع بنا مقوم به ….ریال به انضمام کلیه خسارات قانونی‌»

اینجانب… براساس سند مالکیت شماره… مالک شش دانگ یک باب آپارتمان به مساحت… متر مربع به شماره پلاک ثبتی… بخش… در شهرستان… هستم. با استناد بدین که خوانده دعوی عدواناً آپارتمان بیان شده را در تصرف خود درآورده است. اینجانب با مراجعات پی در پی و نیز ارسال اظهارنامه به شماره… مؤعد زمانی… به خوانده دعوی از ایشان تقاضای رفع تصرف را نموده ام. ولو ایشان هیچ گونه اقدامی در راستای رفع تصرف عدوانی به انجام نرسانده است و بازهم بر تصرف غاصبانه خویش اصرار دارد.

به همین دلیل با استناد به مواد قانونی ۳۰، 31، 308، 311 قانون مدنی و مواد قانونی 198، 519 قانون آیین دادرسی مدنی، خواستار رسیدگی و صدور حکم بر خلع ید وی را خواستارم. حال آن که اینجانب جهت اثبات ادعای خود به سند مالکیت هم استناد می کنم.شما می توانید در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر در زمینه چگونگی تنظیم دادخواست دعاوی خلع ید با ما در وکیل علی حاتمی راد تماس حاصل فرمایید.

بیشتر بخوانید:

شرایط خلع ید مستأجر توسط مالک جدید

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
صفحات شبکه های اجتماعی ما
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید تا از اخبار جدید و جزئیات خدمات ما مطلع شوید
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x