هزینه ثبت قرارداد مشارکت در دفترخانه


2022,05,01
هزینه ثبت قرارداد مشارکت در دفترخانه

هزینه ثبت قرارداد مشارکت در دفترخانه چقدر است؟ آیا به ثبت رساندن قرارداد مشارکت در دفترخانه امری الزامی می باشد! در دنیای مدرنیته سرعت دگرگونی‌ همه مسائل بسیار بالا است. مردم هر روز تلاش می نمایند خود را به این قبیل دگرگونی‌ ها نزدیک کنند و با آن همخوانی داشته باشند. در بینابین این دگرگونی ها، تغییر منازل شاید از همه موارد بیشتر خانواده ها را درگیر نموده است. مشکلات خانه های کلنگی و جذابیت و ویژگی های خانه های مدرن منجر شده قسمتی از عامه قید منازل قدیمی را زده و آن ها را با خانه های شکیل و مدرن امروزی تعویض نمایند‌. حال قسمی دیگر از مردم چنین ترجیح می دهند که تخریب خانه و ساختن نو آن را در پیش گیرند.

تصمیم به نو سازی خانه ها، ایده بسیار جذاب و مطلوبی است. ولو گاهاً مالکانِ ملک از پس صرف هزینه های تخریب و ساخت و ساز منزل جدید بر نمی آیند.  خانه ی خود را می فروشند و آن را با یک خانه نو جایگزین کنند. حال آن که هم اکنون راه دیگری به چَشم می خورد و مالکان می توانند آن را در پیش گیرند. آن نیز قرارداد مشارکت در ساخت است. معاهده مشارکت در ساخت و یا معاهده مشارکت میان مالک و سازنده، یکی از قراردادهای رایج در حیطه ی شراکت می باشد.

این معاهده از جمله قراردادهای سود آور بوده و پر ریسک بودن را هم به همراه می آورد. افرادی که مایل هستند این نوع از قرارداد را تنظیم بنمایند، می خواهند بدانند که آیا ثبت قرارداد مشارکت می‌باید در دفترخانه انجام شود! در امتداد این مطلب از خود به تمامی سؤالات شما حول محور این موضوع پاسخ خواهیم داد.

 

قرارداد مشارکت در ساخت به چه معناست!

قرارداد مشارکت در ساخت به قراردادی اطلاق می شود. یکی از دو طرف قرارداد ملک کهن، کلنگی یا آن که زمین خود را در اختیار سازنده واقع می نماید تا سازنده به هزینه ی خود خانه ای را بنابر قراردارد تهیه کند و طرفین در آپارتمان های ساخته شده شریک گردند. از این جهت به هنگام انجام چنین فعالیتی مالکِ ملک به جای یک واحد می تواند صاحب چند واحد آپارتمانی دیگر بشود. این نوع از قرارداد یکی از قراردادهای مشارکت مدنی می باشد که در آن مالک و سازنده با همدیگر شریک می باشند. قرارداد مشارکت در ساخت پایه ترین علل اتصال مالک و سازنده به یکدیگر است. پس به هنگامی که چنین قراردادی درست و با در نظر انگاشتن سود دو طرف منعقد بشود، معاهده خوب و پر سودی خواهد بود.

از آن سوی که غالباً مالکان فن و تخصص لازم برای ساخت و ساز را ندارند، چنین ترجیح می دهند به واسطه‌ ی این معاهده ملک خود را بسازند و ریسک های پیش رو را به کمترین میزان ممکن برسانند.

قرارداد مشارکت در ساخت به چه معناست!

آیا ثبت قرارداد مشارکت در ساخت در دفترخانه امری ضروری است!

براساس قانون سند رسمی سندی می باشد که در نهاد ثبت اسناد و املاک کشور، دفاتر رسمی و یا مأموران رسمی دولت در چهارچوب صلاحیت آن ها و بنابر قوانین و مقررات توسط وکیل تنظیم قرارداد تنظیم گردیده باشد. بنابراین دیگر اسناد موجود، اسناد عادی محسوب می شوند. از جمله مزیت های اسناد رسمی این می باشد که مفاد آن علیه طرفین سند و افراد ثالث قابلیت استناد دارد. حال آن که مفاد سند عادی تنها میان طرفین آن اعتبار خواهد داشت.

پس ثبت قرارداد مشارکت در ساخت در بطن دفترخانه، قراردادی که یک سند عادی می باشد به سند رسمی تبدیل خواهد کرد و منجر می شود دو طرف از مزیت های سند رسمی در ارتباط با آن بهره مند گردند. پس شما به این هنگام خواهید توانست قرارداد را در برابر یک شخص ثالث کاملاً معتبر معرفی کنید. همچنین به سند رسمی تنها می توان یک ادعا وارد کرد، آن هم ادعای جعل است‌. از مزیت های دیگر اسناد رسمی امکان بهره گیری از بخش اجرای احکام ثبت می باشد. بدین معنا که افراد می توانند مازاد بر رجوع به دادگستری در راستای الزام به انجام وظایف قراردادی به بخش اجراییات ثبت نیز رجوع نمایند.

 

 

آیا ثبت قرارداد مشارکت در ساخت در دفترخانه امری ضروری است!

هزینه ثبت قرارداد مشارکت در دفترخانه؛

دفترخانه هم همچون دیگر نهادها و سازمان ها هزینه ثابتی در راستای ثبت قرارداد مشارکت در ساخت در نظر انگاشته است. حال آن که شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما در وکیل علی حاتمی راد تماس حاصل فرمایید.

بیشتر بخوانید:

10 نکته مهم در مشاوره حقوقی تنظیم قرارداد

درخواست تنظیم قرارداد آنلاین توسط وکیل علی حاتمی راد

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
صفحات شبکه های اجتماعی ما
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید تا از اخبار جدید و جزئیات خدمات ما مطلع شوید
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x